Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Συνέντευξη ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΑΚΟΥ

Καλεσμένος ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΟΝΟΒΑΣ

Καλημέρα αγαπημένοι μου φίλοι. Σήμερα έχουμε την χαρά να φιλοξενήσουμε στην παρέα μας τον φίλο ομότεχνο Δημήτρη Μπονόβα!

Χ.Ν. Μίλησε μας λίγο για σένα.
Δ.Μ. Είμαι άνθρωπος της τεχνολογίας. Έχω σπουδάσει μηχανικός Η/Υ, γεγονός το οποίο κάνει αρκετούς να παραξενεύονται για την καλλιτεχνική μου κλίση. Βλέπεις, «το ‘χα» από μικρός με τη συγγραφή αλλά οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές ήταν το ψώνιο μου. Ξεκίνησα να γράφω από πολύ μικρή ηλικία, έχω άπειρα κείμενα γραμμένα σε τετράδια σχεδόν από το δημοτικό. Διαβάζω οτιδήποτε εκτός από αισθηματικά, δεν τα μπορώ καθόλου.
Εκτός από το να διαβάζω, που είναι το προφανές, ασχολούμαι πάρα πολύ με το καλλιτεχνικό site που διατηρώ, το Authoring Melodies, το οποίο με τρέχει μεν αλλά χαλάλι.

Παράλληλα, κάνω αρκετά πραγματάκια στον τομέα της μουσικής, το άλλο μεγάλο μου πάθος. Γενικά είμαι παθιάρης απ’ ότι κατάλαβες (γέλια).
Μου αρέσει πολύ να βλέπω ταινίες και να βολτάρω με φίλους.

Χ.Ν. Πες μας λίγα λόγια για τα βιβλία σου και σε τι πραγματεύονται;
Δ.Μ. Το πρώτο μου βιβλίο ήταν μία ποιητική συλλογή με τίτλο «Νυχτερινή Ελεγεία». Κυκλοφόρησε πριν δύο χρόνια από τις εκδόσεις Γράφημα τις οποίες και ευχαριστώ γιατί μου έδωσαν το βήμα για να κάνω την πρώτη μου εμφάνιση.

Είναι μια συλλογή που περιλαμβάνει ένα κολλάζ θα έλεγα από σκέψεις, εμπειρίες και συναισθήματα χρόνων.
Το δεύτερο βιβλίο μου είναι μυθιστόρημα και κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό από τις εκδόσεις Υδροπλάνο.

Ο τίτλος του είναι «Σαρίφ, βαδίζοντας στο σκοτάδι», είναι ιστορικό και πραγματεύεται τα θέματα της προσφυγιάς και της ξενοφοβίας.

Χ.Ν. Ποιο είναι το πρώτο βιβλίο που διάβασες και θυμάσαι ως παιδί;
Δ.Μ. Εκτός των σχολικών, το «Άκου ανθρωπάκο» του Βίλχελμ Ράιχ. Βέβαια δεν κατάλαβα τίποτα γιατί ήμουν δέκα χρονών περίπου (γέλια).

Χ.Ν. Ποια είναι η πιο παλιά ιστορία που έχεις γράψει και την θυμάσαι ακόμα;
Δ.Μ. Δεν ήταν ιστορία, ήταν ένα αντιπολεμικό κείμενο που είχα γράψει στα δεκαπέντε μου. Εκεί νομίζω μου μπήκε για πρώτη φορά στο μυαλό η υποψία ότι θα μπορούσα να γράφω σε πιο εκτεταμένη κλίμακα.

Χ.Ν. Είχες από μικρός-ή ονειρευτεί να γίνεις συγγραφέας; Και αν ναι τι σε εμπόδισε από το να ξεκινήσεις αμέσως μετά το σχολείο για παράδειγμα τη συγγραφή βιβλίου;
Δ.Μ. Όχι, το να γίνω συγγραφέας ήρθε πολύ αργότερα. Το αρχικό μου όνειρο ήταν να γίνω τραγουδιστής, να ανεβαίνω στη σκηνή και να γίνεται χαμός, να τρέχουν οι θαυμάστριες και να μου σκίζουν τα ρούχα (γέλια). Μετά βέβαια κατάλαβα ότι για να το κάνω αυτό πρέπει να έχω φωνή, η οποία δεν χτίζεται από τη μία μέρα στην άλλη
ούτε φυσικά είναι έμφυτη, όπως πίστευα τότε.

Στη συνέχεια έκανα πιο πεζά και υλοποιήσιμα για εμένα όνειρα, όπως το να ασχοληθώ με τον προγραμματισμό Η/Υ, πράγμα το οποίο και σπούδασα και κατά μεγάλο ποσοστό το κάνω, στα παρασκήνια του site που ανέφερα προηγουμένως.

Χ.Ν. Πως ένιωσες όταν εκδόθηκε το πρώτο σου βιβλίο βλέποντας ουσιαστικά τις σκέψεις σου να αποκτούν υπόσταση και μάλιστα κρατώντας τες στα χέρια σου;

Και πες μας δυο λόγια για αυτό.
Δ.Μ. Δεν νομίζω ότι μπορώ να πω ούτε δυο λόγια ούτε καθόλου λόγια. Αυτό είναι ένα συναίσθημα που μόνο αν το νιώσεις θα μπορέσεις να το καταλάβεις.

Πέρα από αυτό που νομίζουν αρκετοί ότι «ψωνίζεται» όποιος κυκλοφορεί κάτι, το να κρατάς   ένα δικό σου, πνευματικό δημιούργημα στα χέρια σου, είναι όπως είπα, απερίγραπτο.

Χ.Ν. Ποιο ήταν το αγαπημένο σου βιβλίο ως έφηβος.
Δ.Μ. «Ο κώδικας Ντα Βίντσι» του Νταν Μπράουν.

Χ.Ν. Είσαι αισιόδοξος ως άνθρωπος; Πιστεύεις στα happy ends;
Δ.Μ. Αν και η ζωή προσπαθεί εδώ και χρόνια να με αλλάξει, επιμένω να παραμένω αισιόδοξος και να πιστεύω ότι όλες οι καταστάσεις στο τέλος έχουν ένα ευχάριστο τελείωμα ή ένα δίδαγμα.

Χ.Ν. Έχεις κάποια απάντηση σε όσους κατατάσσουν τα βιβλία σε κατηγορίες με
επίθετα όπως ΄΄ελαφριά΄΄ ή ΄΄γυναικεία΄΄ λογοτεχνία;
Δ.Μ. Αν εννοείς αυτούς που χρησιμοποιούν αυτούς τους όρους για να περιγράψουν βιβλία στα οποία δεν αρέσκονται οι ίδιοι, θα έλεγα ότι είναι το λιγότερο προσβλητικό.

Όσο και να μην σου αρέσει κάτι, κάποιος έχει προσπαθήσει πολύ για να το δημιουργήσει.

Χ.Ν. Υπάρχει κάποιο βιβλίο που σου άλλαξε τη ζωή;
Δ.Μ. Απ’ όσο θυμάμαι, όχι.

Χ.Ν. Ποια είναι η πιο περίεργη δουλειά που έχεις κάνει, αν φυσικά υπάρχει, πέρα από
το συγγραφικό κομμάτι;
Δ.Μ. Καμία.

Χ.Ν. Θεωρείς πως θα μπορούσε να συνδυαστεί μια ΄΄κλασσική΄΄ δουλειά με τη
συγγραφή βιβλίων;
Δ.Μ. Φυσικά, το κάνω εδώ και χρόνια.

Χ.Ν. Ποιο είναι το μότο της ζωής σου;
Δ.Μ. Παραφράζοντας λίγο τα λεγόμενα του αγαπημένου ράπερ Eminem, θα πω ότι «με σκληρή δουλειά και πίστη στον εαυτό σου, μπορείς να κάνει οτιδήποτε βάλεις στο μυαλό σου» (έβγαλα και ρίμα)

Χ.Ν. Θα ήθελες να πεις κάτι στους αναγνώστες που σνομπάρουν και δεν διαβάζουν ελληνική λογοτεχνία;
Δ.Μ. Δεν ξέρουν τι χάνουν, υπάρχουν αρκετά διαμάντια εκεί έξω.

Χ.Ν. Χάρτινο βιβλίο, ψηφιακό βιβλίο ή ένας συνδυασμός τους;
Δ.Μ. Χάρτινο και πάλι χάρτινο. Θα μπορούσα να σκοτώσω για τη μυρωδιά ενός καινούργιου βιβλίου.

Χ.Ν. Ηλεκτρονικές, online πωλήσεις και ψηφιακά βιβλιοπωλεία: πόσο μπορούν να
σταθούν όλα αυτά στην Ελλάδα, με δεδομένη την κρίση και τη δυσπραγία του
αναγνωστικού κοινού;
Δ.Μ. Η περιπέτεια που περάσαμε και συνεχίζουμε να περνάμε λόγω του κορωνοϊού έδωσε μεγάλη ώθηση στις online πωλήσεις, τα ψηφιακά βιβλιοπωλεία και γενικά σε οτιδήποτε ψηφιακό (σε πολλούς τομείς μάλιστα βοήθησε τη φτωχή μας Ελλαδίτσα να πάει επιτέλους μπροστά).
Η δυσπραγία είναι κάτι που επηρεάζει γενικά τους καταναλωτές, όχι μόνο τους ψηφιακούς οπότε, από χρηματικής απόψεως, η κρίση στη ψηφιακή αγορά δεν διαφέρει καθόλου με την κρίση στη φυσική αγορά. Από αγοραστική άποψη, καλώς ήρθε η ψηφιακή εποχή!

Χ.Ν. Ποια ήταν η πιο χρήσιμη συμβουλή που σου έχουν δώσει επάνω στη συγγραφή;
Δ.Μ. Να κάνω τη δουλειά μου όπως μπορώ καλύτερα και να αφήνω τους άλλους να κρίνουν αν τη κάνω σωστά ή όχι.

Χ.Ν. Πες μας ένα βιβλίο που έχεις διαβάσει πολλές φορές (και γιατί;)
Δ.Μ. Τα δικά μου, όταν τα γράφω (γέλια).

Χ.Ν. Υπάρχει κάτι που να θαυμάζεις σε άλλους συγγραφείς και που θα ήθελες να το είχες;
Δ.Μ. Ο καθένας πιστεύω έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες, τα δικά του προτερήματα και ελαττώματα.

Οπότε, η απάντηση είναι «όχι».

Χ.Ν. Ποιο είναι το βιβλίο για το οποίο αισθάνεσαι ένοχος-η που για οποιοδήποτε λόγο ως τώρα δεν έχεις καταφέρει ακόμα να διαβάσεις;
Δ.Μ. Όλα όσα έχω στη λίστα με τα αδιάβαστα και δεν έχω προλάβει να τα αγγίξω.

Χ.Ν. Εάν δεν ήσουν συγγραφέας θα ήσουν…
Δ.Μ. Μουσικός.

Χ.Ν. Θεωρείς πως ένας νόμος που έχει ξεπεραστεί για τα πλαίσια μιας σύγχρονης
κοινωνίας πρέπει να αλλάζει;
Δ.Μ. Φυσικά, αλίμονο αν παραμέναμε στάσιμοι.

Χ.Ν. Αυτό που χρειάζεται ο κόσμος είναι περισσότερους σταθερούς ή ιδεαλιστές πολίτες;
Δ.Μ. Έναν συνδυασμό αυτών των δύο.

Χ.Ν. Υπάρχει κάποιο ασυνήθιστο πάθος ή χόμπι που έχεις και θα ήθελες να το
μοιραστείς μαζί μας;
Δ.Μ. Όχι, δεν υπάρχει.

Χ.Ν. Υπάρχει ιδανική στιγμή για να γράψει κάποιος;
Δ.Μ. Όποτε έχει έμπνευση.

Χ.Ν. Όταν σε κρίνουν άδικα για κάτι που δεν έχεις κάνει αισθάνεσαι κάποιας μορφής ενοχή;
Δ.Μ. Από τη στιγμή που δεν έχω κάνει κάτι, γιατί να αισθανθώ ενοχή;

Χ.Ν. Ποια ήταν η πιο παράξενη ή πιο αμήχανη στιγμή με συγγραφέα που είχες;
Δ.Μ. Δεν ήταν με συγγραφέα αλλά με μουσικό. Γυρίζαμε μία εκπομπή για το Youtube και είχαμε ένα πρόβλημα με την επιστροφή στον ήχο το οποίο το διαπίστωσα μετά το τέλος του γυρίσματος.

Έπρεπε να του πω «ξέρεις, το αρχείο είναι μάπα, πρέπει να το πάμε όλο από την αρχή». Ακόμα με κυνηγάει.

Χ.Ν. Το ΄΄φτυάρι΄΄ είναι για το ΄΄σκάβω΄΄ότι το ΄΄μαχαίρι΄΄ για το…;
Δ.Μ. Ξεφλουδίζω πατάτες;

Χ.Ν. Εάν μπορούσες να καλέσεις σε δείπνο οποιονδήποτε συγγραφέα, νεκρό ή ζωντανό, ποιος θα ήταν και τι θα του σέρβιρες;
Δ.Μ. Δεν θα καλούσα συγγραφέα.

Χ.Ν. Εάν μπορούσες να έχεις κάποια υπερδύναμη, ποια θα ήταν;
Δ.Μ. Να ήμουν αόρατος.

Χ.Ν. Αν τύχει και γραφτεί ένα άδικο άρθρο για εσένα και τα έργα σου, έχεις περισσότερο την τάση να το ξεχάσεις; Να σε πληγώσει;

Ή να αισθανθείς πως θα φάει η μύγα σίδερο και το κουνούπι ατσάλι;
Δ.Μ. Εξαρτάται τι εννοείς με τον όρο «άδικο». Αν εννοείς δυσφημιστικό, θα με ενοχλήσει πάρα πολύ και θα αντιδράσω.

Αν εννοείς αρνητική κριτική αλλά σοβαρή και εμπεριστατωμένη, τότε θα τη διαβάσω προσεκτικά, θα δω αν όντως αυτά που λέει στέκουν και θα προσπαθήσω να τα διορθώσω όσο μπορώ.

Χ.Ν. Πολλοί τραγουδάνε στο μπάνιο! Εσύ διαβάζεις… ή τραγουδάς;
Δ.Μ. Πλένομαι.

Χ.Ν. Θεωρείς πως η χρήση βίας είναι ορισμένες φορές απαραίτητη επειδή δεν είναι πάντοτε εφικτό να πετύχει κανείς αυτό που θέλει σταδιακά, με λογικές μεθόδους;
Δ.Μ. Η βία ποτέ δεν είναι λύση. Τα πάντα μπορούν να επιτευχθούν με διάλογο.

Χ.Ν. Αν έβλεπες ένα πεφταστέρι τι ευχή θα έδινες;
Δ.Μ. Να είμαι εγώ και οι αγαπημένοι μου καλά στην υγεία μας. Όλα τα άλλα έρχονται.

Χ.Ν. Φαντάσου πως βρίσκεσαι πάνω σε ένα σύννεφο. Που θα ήθελες να σε ταξιδέψει
και γιατί;
Δ.Μ. Θα ήθελα να ήταν χρονομηχανή και να με πήγαινε στην παιδική μου ηλικία. Για προφανείς λόγους.

Χ.Ν. Αυτή τη περίοδο συγγραφικά που σε συναντώ;
Δ.Μ. Γράφω το επόμενό μου μυθιστόρημα το οποίο θα είναι και αυτό ιστορικό.

Χ.Ν. Ποια συμβουλή θα έδινες στους νέους συγγραφείς;
Δ.Μ. Δουλειά, δουλειά και πάλι δουλειά.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΑΚΟΥ :Δημήτρη μου, σε ευχαριστούμε από καρδιάς που ήσουν απόψε μαζί μας.
Ήταν μεγάλη τιμή για εμάς.

Το salaminionvima, το Authoring Melodies και εγώ σου ευχόμαστε καλοτάξιδα όλα σου τα βιβλία και καλή επιτυχία στην παρουσίαση.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

 

Ο Δημήτρης Μπονόβας γεννήθηκε το 1989 στην πόλη των θρύλων και των παραδόσεων, τα Ιωάννινα, όπου και ζει έως σήμερα.

Σπούδασε στο Α.Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας στο τμήμα Μηχανικών Η/Υ και στο Ηπειρωτικό Ωδείο «Τσακάλωφ» στα τμήματα πιάνου και ανώτερων θεωρητικών.
Ξεκίνησε γράφοντας ποίηση.

Έργα του έχουν συμπεριληφθεί σε αρκετές ομαδικές συλλογές, ενώ έχει εκδώσει και δύο προσωπικές, μία σε ηλεκτρονικό βιβλίου και μία σε φυσικό, τη Νυχτερινή Ελεγεία από τις εκδόσεις Γράφημα.
Αρθρογράφος για αρκετά χρόνια σε καλλιτεχνικές ιστοσελίδες ενώ τα τρία τελευταία διατηρεί μαζί με φίλους και τη δική του, το Authoring Melodies.
Άνθρωπος με πολλές ανησυχίες και ενδιαφέροντα. Αν δεν τον πετύχεις μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή, σίγουρα θα τον βρεις με ένα βιβλίο στο χέρι.

Λατρεύει τα ιστορικά μυθιστορήματα γιατί τον ταξιδεύουν σε άλλες εποχές και μέσα από αυτά γνωρίζει πρόσωπα και καταστάσεις.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά