Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Της Αναστασίας Βαμβακά

Η Ελλάδα παραµένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσµο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες µε 5.514 πλοία ελέγχουν σήµερα περίπου το 21% του παγκόσµιου στόλου σε όρους χωρητικότητας. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της VesselsValue, όπως τα παραχώρησε στο «Forbes», η αξία των 50 κορυφαίων ελληνικών εταιρειών ξεπερνά τα 101 δισ. δολάρια, σε έναν στόλο 2.000 πλοίων. Οι 50 κορυφαίες ελληνικές εταιρείες ανήκουν σε 37 Έλληνες εφοπλιστές µε µεγάλη ναυτική ιστορία και παράδοση, που την εµπλουτίζουν θέτοντας τις εταιρείες τους ένα βήµα µπροστά από τις εξελίξεις. Η νέα γενιά εφοπλιστών έχει φέρει τα τελευταία χρόνια αέρα ανανέωσης, θέτοντας την ελληνική ναυτιλία στο επόµενο στάδιο µε βοηθό τις τεχνολογικές εξελίξεις, τον ψηφιακό µετασχηµατισµό, τις νέες ανάγκες σε καύσιµα.

Πρώτη στη λίστα µε τους εφοπλιστές που έχουν τις 50 κορυφαίες εταιρείες του κλάδου η Μαρία Αγγελικούση, που ηγείται του µεγαλύτερου ναυτιλιακού οµίλου της Ελλάδας. Τρεις εταιρείες του οµίλου βρίσκονται στις Top 50 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, µε 141 πλοία, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 12 δισ. Σύµφωνα µε τη VesselsValue, η Maran Dry έχει 50 φορτηγά, η Maran Tankers 57 δεξαµενόπλοια και η Maran Gas 34 LNG πλοία.

Ακολουθεί ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος. Η αξία των πλοίων της εταιρείας Costamare, της κορυφαίας εταιρείας στη λίστα των Top 50, είναι 9,4 δισ. Με 118 πλοία, 46 bulker και 72 πλοία µεταφοράς container, διαθέτει από τους µεγαλύτερους ελληνικούς στόλους. Στην τρίτη θέση ο Γιάννης Κούστας, µε την αξία του στόλου των 75 πλοίων της εταιρείας Danaos να ανέρχεται στα 7,4 δισ. Όλα τα πλοία είναι µεταφοράς container.

Και οι 4 κορυφαίες εταιρείες του οµίλου Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη βρίσκονται στις Top 50, µε τη συνολική αξία στόλου να κυµαίνεται στα 7,2 δισ. Εφοπλιστής δεύτερης γενιάς, αυτονοµήθηκε νωρίς από την οικογενειακή επιχείρηση, ακολουθώντας τις νέες τάσεις της παγκόσµιας ναυτιλίας. Πλέον το επενδυτικό του ενδιαφέρον εξαπλώνεται σε όλες τις αγορές, καθώς οι τέσσερις κορυφαίες εταιρείες διαθέτουν 39 πλοία µεταφοράς container, 33 tanker, 9 LNG και 4 bulker.

Ο Γιώργος Προκοπίου, ένας από τους µεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, µε περισσότερα από 100 πλοία στον στόλο του και εκατοντάδες ακίνητα στην ιδιοκτησία του, το 2021 ανέλαβε να ξαναστήσει την ελληνική ναυπηγική βιοµηχανία και το 2022 να βοηθήσει την Ευρώπη στο σχέδιο απεξάρτησής της από το ρωσικό αέριο. Πλέον εκείνος και οι τέσσερις κόρες του διευθύνουν από κοινού τον ναυτιλιακό κολοσσό που έφτιαξε κυριολεκτικά µόνος του.

Στην έκτη θέση ο Πήτερ Λιβανός µε 35 πλοία, τα οποία κοστολογούνται από τη VesselsValue στα 5,2 δισ. δολάρια. Το 2022 έχει ήδη προσθέσει 4 ονόµατα πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών του. Η GasLog διαχειρίζεται 14 πλοία LNG αξίας 1,5 δισ. ευρώ και η GasLog Ltd 21 πλοία αξίας 3,7 δισ.

Οι υπόλοιπες θέσεις της 10άδας έχουν έναν… οικογενειακό αέρα. Η νέα γενιά των Μαρτίνων διαπρέπει σε κάθε εταιρεία που ηγούνται και αποτελούν µια από τις µεγαλύτερες εφοπλιστικές οικογένειες της χώρας. Ο Νικόλας Μαρτίνος, µε 98 πλοία, συνεχίζει ακάθεκτος τον αναπτυξιακό πλου της Thenamaris, συµφερόντων της οικογένειας του Ντίνου Μαρτίνου.

Ο όµιλος Τσάκου βρίσκεται στην όγδοη θέση, µε δύο εταιρείες του οµίλου και 96 πλοία στον έλεγχό του, ενώ στην 9η θέση η Άννα Αγγελικούση µε τους δύο της γιους, Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη, που έχουν δηµιουργήσει έναν ισχυρό ναυτιλιακό όµιλο, ο οποίος δραστηριοποιείται στα δεξαµενόπλοια, στα πλοία µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου – LNG αλλά και στα φορτηγά πλοία. Η λίστα των 10 πρώτων εφοπλιστών µε βάση τη σειρά κατάταξης των εταιρειών τους στις 50 πρώτες κλείνει µε τον Λου Κολλάκη και την Chartworld Shipping.

Η Ελλάδα πρωτοπόρος

Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 45,8% σε σύγκριση µε το 2014, ενώ ακόµα και κατά τη διάρκεια της πανδηµίας COVID-19, δηλαδή από το 2019, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%. Το θαλάσσιο εµπόριο αντιπροσωπεύει σχεδόν το 72% του συνολικού διεθνούς εµπορίου της Ε.Ε. Το εµπόριο χύδην ξηρού φορτίου και φορτίου δεξαµενόπλοιων αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 75% του συνολικού όγκου του παγκόσµιου θαλάσσιου εµπορίου, το οποίο το 2020 ανήλθε σε 10.648 εκατοµµύρια τόνους. Ο τοµέας της bulk/tramp ναυτιλίας αντιπροσωπεύει επίσης το µεγαλύτερο µέρος του θαλάσσιου εµπορίου της Ε.Ε., γεγονός που υπογραµµίζει τον ζωτικής σηµασίας ρόλο του στην οικονοµία και στο εµπόριο της Ε.Ε. Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από κράτη-µέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), ο οποίος σε ποσοστό άνω του 75% δραστηριοποιείται στον bulk/tramp τοµέα. Το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου φέρει σηµαία κράτους-µέλους της Ε.Ε.

Στην Ελλάδα οι θαλάσσιες µεταφορές συνεισφέρουν περισσότερο από το 3% της ακαθάριστης προστιθέµενης αξίας και ανέρχονται συνολικά περίπου στο 7% του ΑΕΠ (άµεσα και έµµεσα), προσφέροντας σχεδόν 200.000 θέσεις εργασίας. Παρέχουν επίσης σηµαντικές καθαρές εισροές στην ελληνική οικονοµία. Το 2021 οι εισροές στο ελληνικό ισοζύγιο πληρωµών από τις θαλάσσιες µεταφορές όχι µόνο ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, µετά την ύφεση που προκλήθηκε το 2020 από την πανδηµία COVID-19, αλλά επίσης είναι οι υψηλότερες που έχουν καταγραφεί µετά το 2008 και ανέρχονται σε πάνω από 17 δισ. ευρώ. Είναι επίσης αξιοσηµείωτο ότι η ελληνική ναυτιλία παρέχει αυτές τις εισροές στην Ελλάδα από διάφορες περιοχές του κόσµου.

Η Μεθοδολογία της Έρευνας

Η λίστα με τους κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές καταρτίστηκε με βάση τα δεδομένα  του διεθνούς αναγνωρισμένου οίκου ανάλυσης VesselsValue. Τα δεδομένα  αφορούν τις 50 μεγαλύτερες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με βάση της αξία του στόλου τους.  Από αυτές τις 50 εταιρείες, αθροίστηκε η αξία και ο αριθμός πλοίων για τους πλοιοκτήτες (ορισμένοι είχαν  περισσότερες από μία εταιρείες στις Top50)  και δημιουργήθηκε η σειρά κατάταξης για τους 37 μεγαλύτερους  Έλληνες εφοπλιστές.

Είναι πιθανό, ονόματα Ελλήνων εφοπλιστών με σημαντικό μέγεθος στη εφοπλιστική κοινότητα να μην εμφανίζονται στη λίστα.  Σε μεγάλο βαθμό αυτό μπορεί να οφείλεται στην πληθώρα εταιρειών που μπορεί να διατηρεί ένας εφοπλιστής οι οποίες, λόγω περιορισμένου μεγέθους, δεν εντοπίζονται στις Top50 εταιρείες βάσει αξίας στόλου.

Επιπλέον,  υπάρχει αντικειμενική δυσκολία στην ταυτοποίηση των ιδιοκτητών εξωχώριων εταιρειών ελληνικών συμφερόντων ενώ σημαντικός παράγοντας δυσκολίας στους υπολογισμούς είναι και ο κατακερματισμός στην εφοπλιστική περιουσία που καταγράφεται σε παραδοσιακές οικογενείας του εφοπλισμού μεταξύ των μελών της ίδιας οικογένειας.

Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζονται τρία σημαντικά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού που δεν εμφανίζονται στα δεδομένα της Vesselvalue με τις 50 μεγαλύτερες εταιρείες με βάση την αξία του στόλου τους.

https://www.capital.gr/forb

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά