Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Μπορεί η τελική επιλογή νέας κορβέτας για το Πολεμικό Ναυτικό να έχει μετατεθεί από την κυβέρνηση για το καλοκαίρι ή και αργότερα, ενώ συνδέεται εκ των πραγμάτων και με τις εξελίξεις στο ζήτημα των Ναυπηγείων Ελευσίνας, οι επίδοξοι προμηθευτές συνεχίζουν με αμείωτη ένταση την καμπάνια τους. Στο πλαίσιο αυτό, η βρετανική BABCOCK παρουσίασε ενδιαφέρουσες παραμέτρους της πρότασης που κατέθεσε επίσημα στην ελληνική πλευρά, τονίζοντας ιδιαίτερα το ότι όλες οι εργασίες, ναυπηγικές και αναβάθμισης, θα εκτελεστούν εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα.

 

 

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΖΑΧΑΡΙΑΣ Β. ΜΙΧΑΣ

Η καθυστέρηση στη λήψη της τελικής απόφασης από την πλευρά της κυβέρνησης, προφανώς επηρεάζεται από την ενεργειακή κρίση, η οποία κατέστη ανεξέλεγκτη μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Επιβλήθηκε όμως και από την ανάγκη επίτευξης του στόχου άρσης της ευρωπαϊκής εποπτείας της ελληνικής οικονομίας. Κομβικής σημασίας θα ήταν και ενδεχόμενη απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εξαίρεση των εξοπλιστικών δαπανών από τον υπολογισμό του χρέους.

Αυτή η λεπτομέρεια, ωστόσο, θα μπορούσε να ευνοεί προτάσεις ευρωπαϊκών υποψηφιοτήτων, όπως της γαλλικής Gowind (Naval Group), της ολλανδικής SIGMA 105 14 (Damen) και της ιταλικής Doha (Fincantieri). Άρα, εάν το σκεπτικό ισχύει, συνιστά -καταρχήν- μειονέκτημα της βρετανικής πρότασης, η οποία έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον.

Όπως έχει αναφερθεί στο παρελθόν από το DP, οι Βρετανοί έχουν ανασύρει μετά την έξοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση (BREXIT) την εμπειρία – προσέγγιση στον κόσμο από το αυτοκρατορικό τους παρελθόν. Η επιλογή το να συνταχθούν με τον αποκαλούμενο ως “αγγλοσαξονικό κόσμο” είναι σαφής. Προτεραιότητα έχει ολόκληρη η υφήλιος, χωρίς οποιαδήποτε ειδική έμφαση στη Γηραιά Ήπειρο, την Ευρώπη που βρίσκεται δίπλα τους…

Αυτό εξάλλου απέδειξε η υπόθεση AUKUS στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, με βασικό της χαρακτηριστικό την ανατροπή της αρχικής απόφασης των Αυστραλών για συνεργασία με τους Γάλλους για την προμήθεια νέων υποβρυχίων. Έκτοτε, ειδικότερα όσον αφορά την BABCOCK, έχει αναπτύξει δυναμικά μια παγκόσμια στρατηγική, η οποία έχει οδηγήσει σε πολύ σημαντικές επιτυχίες (Ινδονησία, Πολωνία).

Η φιλοδοξία να συνεργαστούν με την Ελλάδα είναι εμφανής, ενώ η στρατηγική τους είναι ιδιαίτερα επιθετική εμπορικά. Ενδεχομένως δε και γεωπολιτικά, το οποίο μάλιστα δεν οφείλεται στη… διακηρυγμένα δυσανάλογη στάθμιση του γεωπολιτικού παράγοντα στις ελληνικές εξοπλιστικές αποφάσεις.

Σε μια εποχή που θυμίζει παγκόσμια σύγκρουση -ευτυχώς προς το παρόν μόνο οικονομική, αφού ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν έχει επεκταθεί- η παραδοσιακή γεωπολιτική σκέψη έπαιξε κομβικό ρόλο στην απόφαση της Πολωνίας. Το να ισχύσει και στην περίπτωση της Ελλάδας είναι η μεγάλη πρόκληση για το Λονδίνο.

Όμως, ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της χώρας, παράλληλα με τους υπερατλαντικούς της δεσμούς με τις Ηνωμένες Πολιτείες, είναι η ειδοποιός διαφορά με το παρελθόν. Το ίδιο ισχύει και με την ειδική αμυντική σχέση που έχει καλλιεργηθεί ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, η οποία έλαβε τη μορφή υπογραφής ενός ιδιαίτερα προωθημένου αμυντικού συμφώνου.

Μένει να αποδειχθεί το πως θα σταθμίσει αυτή τη φορά την κατάσταση η ελληνική κυβέρνηση. Διότι αυτό, πέραν της γεωπολιτικής, θα έχει ισχυρή επιχειρησιακή, αλλά και βιομηχανική διάσταση. Από τη στιγμή που επιχειρησιακά όλες οι υποψηφιότητες είναι εξαιρετικά ισχυρές, η απόφαση μπορεί να κριθεί στις λεπτομέρειες. Σε κάποιο δέλεαρ της τελευταίας στιγμής…

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΗΣ BABCOCK
Τα στελέχη της εταιρίας που έκαναν την ενημέρωση ήταν αρκετά αποκαλυπτικά, μιλώντας για την επιχειρησιακή, την οικονομική και τη βιομηχανική διάσταση της πρότασής τους. Παράλληλα δήλωσαν τη διαρκή ετοιμότητα προσαρμογής στα “θέλω” του Πολεμικού Ναυτικού με το οποίο συνομιλεί συνεχώς.

Στο επιχειρησιακό σκέλος, βασικό επιχείρημα της Babcock που φέρνει στο τραπέζι μια δοκιμασμένη σχεδίαση σε μέγεθος ισχυρής φρεγάτας, είναι ότι το “θέατρο” της ανατολικής Μεσογείου, εξυπηρετείται πολύ καλύτερα από πλοίο μεγέθους φρεγάτας. 

 

 

Οι Βρετανοί δείχνουν να έχουν την πεποίθηση ότι το Ναυτικό θα προτιμούσε να διαθέτει όλες τις απαιτούμενες από τη Δομή Δυνάμεων μεγάλες μονάδες επιφανείας και στη συνέχεια να αποκτούσε πλοία μεγέθους κορβέτας που θεωρητικά είναι καταλληλότερες για το περιβάλλον επιχειρήσεων του Αιγαίου.

Σύμφωνα πάντα με την επιχειρηματολογία τους, το κόστος ναυπήγησης και υποστήριξης ου πλοίου δεν διαφέρει πολύ από αυτό μιας κορβέτας, οπότε αντιμετωπίζοντας “το ποτήρι μισογεμάτο”, θεωρούν ότι η πρότασή τους τελικά προσφέρει πλεονέκτημα.

Οι χώροι που διαθέτει μια φρεγάτα μήκους σχεδόν 140 μέτρων, “σπονδυλωτής [modular] αρχιτεκτονικής”, δίνει τη δυνατότητα και για την ενσωμάτωση οποιουδήποτε συνδυασμού οπλισμού επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό και την προοπτική μελλοντικής ενσωμάτωσης περισσοτέρων οπλικών συστημάτων, όταν η οικονομική κατάσταση επιτρέψει τη διάθεση περισσοτέρων κονδυλίων.

Η εταιρία θέλει να παραδώσει στο Πολεμικό Ναυτικό οχτώ (8) πλοία επιφανείας. Τις τέσσερις φρεγάτες με οπλισμό κορβέτας και τις τέσσερις MEKO 200HN αναβαθμισμένες. Στο δεύτερο ατό πρόβλημα υπογραμμίζουν ότι το αντιμετωπίζουν με “αυτοπεποίθηση”, έχοντας πολύ καλή γνώση των πλοίων του τύπου, εξαιτίας της εμπλοκής τους στην αναβάθμιση των MEKO των ναυτικών δυνάμεων Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας.

Ωστόσο, πάντα με βάση αυτή την εμπειρία, θεωρούν ότι θα πρέπει να εκτιμηθεί το τελικό κόστος μιας πλήρους αναβάθμισης να διαπιστωθεί κατά την πρόοδο των εργασιών. Σε πλοία με την ηλικία των ελληνικών MEKO 200HN, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να προκύψουν επιπλέον εργασίες, η ανάγκη των οποίων θα διαπιστωθεί και από τον χρήστη, κατά την απομάκρυνση οπλικών συστημάτων για την αποκάλυψη σημείων που χρήζουν παρέμβασης.

Βέβαια υπάρχει και η αντίστροφη πιθανότητα, καθώς μπορεί να διαπιστωθεί ότι κάποια σημεία δεν χρειάζονται αντικατάσταση αλλά συντήρηση, ή σημειακές παρεμβάσεις. Αυτό θα εξοικονομούσε χρήματα σε σημεία που θα αναμενόταν η δαπάνη περισσοτέρων. Για να είναι η πρόταση συμβατή με τον διατιθέμενο προϋπολογισμό, σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό έχει γίνει αναλυτική προτεραιοποίηση των επιθυμητών παρεμβάσεων.

Στο σκέλος της χρηματοδότησης του προγράμματος οι προτάσεις είναι πραγματικά δελεαστικές. Η συνεργασία και κάλυψη της βρετανικής κυβέρνησης, δίνουν τη δυνατότητα 100% χρηματοδοτικής κάλυψης της ναυπήγησης των νέων πλοίων και της αναβάθμισης των υφισταμένων από την “UK Export Financing” που ελέγχεται από το βρετανικό υπουργείο Οικονομικών. Στην ουσία όμως λειτουργεί ως χρηματοοικονομικός – τραπεζικός οργανισμός.

Η ελληνική πλευρά μπορεί να αποφασίσει το ύψος της χρηματοδότησης που επιθυμεί. Εάν δηλαδή διαθέτει τα 2 δισ. ευρώ, το βρετανικό κράτος μπορεί να εξασφαλίσει επιπλέον κονδύλια, για ισχυρότερο οπλισμό των πλοίων, για πληρέστερη αναβάθμιση των MEKO και τη δημιουργία των υποδομών στα ναυπηγεία.

Στον τελευταίο τομέα μάλιστα, έχουν ως πρότυπο τα ναυπηγεία Rosyth στη Σκωτία, για τον υπολογισμό της επένδυσης που απαιτεί μια υπερσύγχρονη ναυπηγική μονάδα . Σε συνδυασμό μάλιστα με τις άλλες εξαγωγικές επιτυχίες, ελληνικές εταιρίες θα συμμετάσχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα της Babcock, πέραν της συμμετοχής στο ελληνικό πρόγραμμα, όπως και το ναυπηγείο που θα έχει “στηθεί” στις προαναφερθείσες προδιαγραφές.

Σε περίπτωση που κριθεί επιθυμητό από ελληνικής πλευράς, η χρηματοδότηση μπορεί να επεκταθεί για να καλύψει και τις ανάγκες δημιουργίας υποδομών στα ναυπηγεία της χώρας (Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα κατά κύριο λόγο). Αυτό ισοδυναμεί με έμμεση διευκόλυνση στην επίλυση των προβλημάτων που αποτελούν ισχυρό πονοκέφαλο για την κυβέρνηση. Επίσης, η ONEX έχει δυνητικά άλλη μια επιλογή πέραν της ιταλικής…

Πληροφορίες από πηγές στο Πολεμικό Ναυτικό και άλλες υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ, αν και απέφυγαν επιμελώς να εισέλθουν στην ουσία των συζητήσεων με τους Βρετανούς, δεν έκρυψαν την ικανοποίησή τους για τον επαγγελματισμό τους, την επακριβή και τεχνοκρατική προσέγγιση σε κάθε ζήτημα που τίθεται.

Το ίδιο ισχύει και την ιδιαίτερη έμφαση που δίδεται στην επιθυμία της βρετανικής πλευράς για την ενίσχυση των γεωστρατηγικών δεσμών Ελλάδας και Ηνωμένου Βασιλείου. Κάτι αλλάζει στην ανατολική Μεσόγειο, το οποίο έχει επισημανθεί εγκαίρως από το προσανατολισμένο παραδοσιακά -και αρκούντως κυνικά- στην εξυπηρέτηση του εθνικού συμφέροντος Λονδίνο. Η “μάχη” συνεχίζεται και έχει μεγάλο ενδιαφέρον…

https://www.defence-point.gr/new

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά