Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΧΑΡΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΑΡΙΑ ΤΣΕΒΑ
Οι τρεις Χάριτες, ήταν κόρες του Δία και τις Ευρυνόμης. Η Αγλαΐα που αντιπροσώπευε την χάρη, η Ευφροσύνη την
ομορφιά και η Θάλεια τη χαρά.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι εκπροσωπούσαν όλες τις χάρες, δηλαδή της φύσης,τ ης γονιμότητας, της γοητείας, της δημιουργικότητας κ.α.
Ο Παυσανίας γράφει ότι ο Σωκράτης πριν ασχοληθεί τόσο με τη φιλοσοφία ασχολούταν με τη γλυπτική και είχε
φτιάξει ένα σύμπλεγμα των Χάριτων, που ήταν στημένο στην είσοδο της Ακρόπολης.
Ενώ στα προηγούμενα χρόνια, τις απεικόνιζαν ντυμένες, ήδη από εκείνα τα χρόνια της εποχής του Σωκράτη άρχιζαν
να τις απεικονίζουν γυμνές.
Πάρα πολλοί καλλιτέχνες, από την εποχή εκείνη και μετά εμπνεύστηκαν και ζωγράφισαν τις τρεις Χάριτες.
Στην πρώτη εικόνα σας δείχνω μια παράσταση από αγγείο, όπου οι Χάριτες είναι πίσω από τα άλογα, ενώ στο άρμα
είναι ο Πηλέας και η Αμφιτρίτη.[Το αγγείο βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο].
Αμέσως επόμενη εικόνα είναι οι Χάριτες από ένα φρέσκο της Πομπηίας [τοιχογραφία] του 1ου αιώνα και βρίσκεται στο Μουσείο της Νάπολης.

Εδώ βλέπουμε τις δύο να κοιτούν τον θεατή και την μεσαία στραμμένη ανάποδα….αυτός ήταν ο συνηθέστερος τρόπος που τις ζωγράφιζαν στην αρχαιότητα.
Στον επόμενο πίνακα και πολύ διάσημο σας δείχνω μια λεπτομέρεια από την Άνοιξη του Μποτιτσέλι [1485] και στη
συνέχεια σας δείχνω ολόκληρο το έργο που βρίσκεται στη Γκαλερί Ουφίτσι στη Φλωρεντία.
To επόμενο και ένα από τα πιο διάσημα έργα όπου απεικονίζονται ο Χάριτες είναι του μεγάλου Ραφαήλ, έργο του
[1501-5] και βρίσκεται στο Μουσείο Conde στο Chantilly της Γαλλίας.

Το έργο αυτό είναι το πρώτο έργο του Ραφαήλ με γυναικείο γυμνό και στις δύο όψεις. Σε αυτό το έργο είναι στη γνωστή απεικόνιση,[δύο να κοιτούν μπροστά και η μία γυρισμένη],αλλά εδώ κρατούν τα μήλα των
Εσπερίδων.

Υπάρχει και μια δεύτερη απεικόνηση από τον Ραφαήλ με τις Χάριτες σε τοιχογραφία [φρέσκο] στο μέγαρο Φαρνεζίνα της Ρώμης [1518-9].
Την ίδια εποχή στη Γερμανία ο Χανς Μπάλτουνγκ, μαθητής του Ντύρερ, περίπου το [ 1539-44] τις ζωγραφίζει
ημίγυμνες και στραμένες προς τον θεατή, βρίσκεται στο Μουσείο Πράντο.
Ο Τιντορέτο στο παλάτι των Δόγηδων στη Βενετία, ζωγραφίζει τις Χάριτες με τον Ερμή [1576-7].

Στο έργο αυτό,εκείνες δείχνουν το ρόδο και το μύρτο κάτω από την ελιά της Αθηνάς και ο Ερμής στο βάθος παρακολουθεί αυτό το σύμπλεγμα λογικής, αγάπης και ειρήνης.
Αρκετοί καλλιτέχνες και στα επόμενα χρόνια εμπνεύστηκαν και ζωγράφισαν τις Χάριτες, που δεν φτάνει έναι άρθρο
για να τους χωρέσει όλους,ποιον να αναφέρω και ποιον να αφήσω απ έξω;;τον Φρανσουά Μπουσέ, τον
Φαγκονάρ, ον Ενρύ Αλεξάντρ Ρενώ, την Dame Lorans Nait,που ήταν η πρώτη γυναίκα καλλιτέχνης που τιμήθηκε με
τον τίτλο και εξελέγη στ Βασιλική Ακαδημία και φυσικά το πιο σύγχρονο του Σαλβαντόρ Νταλί, που βρίσκεται στο
Μουσείο Σαλβαντόρ Νταλί στην Αμερική.

Για το Σαλαμινιων ΒΗΜΑ Μαρια Τσεβα Εικαστικος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά