Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

 ΜΑΡΙΑ ΤΣΕΒΑ : Σήμερα αγαπητοί φίλοι της εφημερίδας Σαλαμινίων Βήμα, έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε τον ζωγράφο Χρήστο Τυκερίδη,έναν ζωγράφο και όχι μόνο…με ιστορία, αλλά και μέλλον, στη ζωγραφική, και στη διδασκαλία…ας μας τα πει όμως καλύτερο ο ίδιος!!

ΜΤ. Κύριε Τυκερίδη χαιρόμαστε πολύ για αυτή την ωραία συζήτηση που θα κάνουμε,η
εφημερίδα Σαλαμινίων Βήμα,είναι πάντα κοντά στην τέχνη και στους καλλιτέχνες. Πείτε μας πως αρχίσατε το ταξίδι στο χώρο της ζωγραφικής; Πότε πιάσατε πρώτη φορά
πινέλο…μολύβι δε ξέρω το υλικό…και είπατε, τώρα θα ζωγραφίσω κάτι;

Χρήστος Τυκερίδης  : 1955. Οδηγείς τη μνήμη πίσω στο χωριό μου, την Τριανταφυλλιά Σερρών!
Ο τόπος που ξεκινάς τη ζωή σημαντικός κι η θέση της γενέτειράς μου είχε άπλετο και
ανοιχτό ορίζοντα που δεν με απέκοψε ποτέ από τον άγνωστο ακόμη κόσμο μας!
Απλωμένο σε πλαγιά λόφου βλέπει όλη την εύφορη κοιλάδα των Σερρών.

Πρώτοδέχεται τις λαμπρές ακτίνες του Ήλιου, και πρώτο θα του πει την Καλημέρα!
δασκάλων, να δουν, να προτείνουν σε γονείς να μην “κόψουν” ότι καλό έβλεπαν να
φυτρώνει παράλληλα με τα καπνά και τα στάχυα!
Δεν θυμάμαι πόσο μικρός πρώτο-ζωγράφισα.
Θυμάμαι όμως τον πατέρα μου να αγοράζει τα τότε πανάκριβα πινέλα και “λάδια” της
talens, δεν μπορούσα να τα χειριστώ, αλλά έγιναν “βάπτισμα” για κόσμο που όταν τον
συνάντησα, μου ήταν κιόλας οικείος!
ΜΤ. Πως συνεχίσατε; Πήρατε κάποια μαθήματα; Η διδασκαλία πως μπήκε στη ζωή σας;

Χρήστος Τυκερίδης  : Ευλογία αν γεννηθείς με “Τάλαντο” μέσα σου!
Αν και δεν σπούδασα σε εργαστήρια ή σχολές καλών τεχνών, συγκυριακά, δίδαξα
αδιάλειπτα απ’ το 1986 έως σήμερα, σε τουλάχιστον 3.500 κυρίως ενήλικες μαθητές!
1986. Σεπτέμβρης, μετά από πετυχημένη έκθεση ζωγραφικής στην αίθουσα

Τέχνης της Χ.Α.Ν. Θεσσαλονίκης, μου ζήτησαν να διδάξω στα τμήματα ενηλίκων.
Βιωματικά σπούδαζα τα μυστικά της ζωγραφικής σε κάθε της πτυχή!

Η θέση του δασκάλου ωθούσε να αναζητώ εκφράσεις και τεχνοτροπίες για χάρη των μαθητών μου, όσων εμπιστεύτηκαν τη δική τους πρόοδο κοντά μου!
Ήταν φανερό πως όλοι μπορούν να μάθουν και να φτάσουν εκεί που επιθυμούν.
Ανόητο να αποκλείσεις κάθε “ψυχόκηπο” για χαρίσματα που εκεί μπορούν να
καλλιεργηθούν, όσα ευδοκιμούν σε τόσους άλλους ψυχόκηπους!
ΜΤ. Από πότε αρχίσατε να συμμετέχετε σε εκθέσεις; Έχετε κάνει και ατομικές; και που;

Χρήστος Τυκερίδης  : 1974. Πρώτη διαρκής έκθεση με έργα μου πριν στρατευτώ, στο χωριό, στο ισόγειο συγγενικού σπιτιού δίπλα στον κεντρικό δρόμο.
Λόγω υψηλού κόστους υλικών, ήρθα σε επαφή με τις πρώτες ύλες, που ετοίμαζα με
σκόνες, λινέλαιο και απλά πανιά. Απεδείχθη σημαντικό στην μετέπειτα πορεία μου.
Πολλές ατομικές εκθέσεις σε Θεσσαλονίκη, Κρήτη κι αμέτρητες ομαδικές.

           ΜΤ. Σίγουρα έχετε δώσει πολλά στους μαθητές σας, γνώσεις, ηθική υποστήριξη σε
όποιον χρειαστεί! Εσείς τι έχετε πάρει από τους μαθητές σας;

Χρήστος Τυκερίδης  : 37 χρόνια δίπλα σε χιλιάδες που προσπαθούν να μάθουν την τέχνη της δημιουργίας, έγιναν διακριτά τα όρια μεταξύ Ζωγράφου, Καλλιτέχνη και χαρισματικού Δημιουργού!
Για να γίνεις καλός ζωγράφος, ίσως χρονοβόρο, αλλά εύκολο είναι, αν σταθείς δίπλα σε
κάποιον που γνωρίζει, που έχει διάθεση να σου μεταδώσει πολύτιμες γνώσεις!
Ζωγράφοι μπορούν να γίνουν όλοι, να μεταφέρουν και εκ του φυσικού ότι βλέπουν,
από τοπία έως προσωπογραφίες!
Ο Καλλιτέχνης το επόμενο εξελικτικό σκαλί με ενεργά δημιουργική φαντασία,
δημιουργεί με πληθώρα παραλλαγών και άνεση από ένα και μόνον ερέθισμα!

Το επόμενο σκαλί εξέλιξης ο πραγματικός Δημιουργός!
Δεν του αρκεί η δεξιότητα χρήσης υλικών! Χρειάζεται πλούτο ψυχικό, πνευματικό, να
γεννά ιδέες, να κάνει ανοίγματα, να είναι πρωτοπόρος, κάνοντας φανερά όσα αλλιώς δεν μπορούν να ειδωθούν και ειπωθούν!
ΜΤ. Από ότι διάβασα στο βιογραφικό σας, είστε και συγγραφέας….αυτή η ανάγκη πως προέκυψε; το είχατε από παλιά;

Χρήστος Τυκερίδης  : Όλες σχεδόν οι εκθέσεις στο γυμνάσιο πήγαιναν για βράβευση στις Σέρρες!
Το πρώτο μου βιβλίο με θέμα “Ο Χρόνος 1982”, εκδόθηκε το ’84 απ τον Πνευματικό
κόσμο.
Τα πολλά έτη διδασκαλίας, με οδήγησαν σε νέους τρόπους διδακτικής έκφρασης,
Η τεχνολογική εξέλιξη με πολυμορφικούς dvd δίσκους, άνοιξε νέους δρόμους για
Ζωγραφική και Βυζαντινή Αγιογραφία, όπου το δημιούργημα “πλάθει” τον Δημιουργό του!
Παράλληλα, αρθρογραφούσα επ’ αμοιβής στον παλαιό Αγγελιοφόρο Θεσσαλονίκης για
36 συνεχείς εβδομάδες με ισάριθμα άρθρα για την Τέχνη.

Ο τρόπος διδασκαλίας ευρύς! Ξεπερνά σχέδιο και αποχρώσεις, αγκάλιασε τον ψυχικό
πλούτο και τις ανησυχίες μαθητών, σχεδόν σε όλα τα πεδία της γνώσης.
Το “Πνεύμα” των μαθημάτων μου ανοιχτό στο ίντερνετ με τους εξής τίτλους:
1. Χρωματική Ψυχολογία – Συμβολισμός: https://youtu.be/SnXPHtHmo-4
2. Ιστορία Τέχνης για όλους: https://www.youtube.com/watch?v=IZ_-JXt3koM
3. Κοσμογονία, Πτώση & Ανοδος: https://youtu.be/qJxT9pnCdEU
4. Πορεία προς Βηθλεέμ: https://youtu.be/7yh-4nvw1hM κ.α.π.
Λογικά και υπαρξιακά ερωτήματα των μαθητών έγιναν απαντήσεις στο: “ΛΟΓΙΣΜΟΙ
ΣΩΤΗΡΙΑΣ”! Το 2015 έτυχε βράβευση από την Ακαδημία Βόλου:
http://www.artsociety.gr/aristeia2015.html
Η αρχική μορφή του, εδώ: http://logismon.blogspot.com/2014/07/blog-post.html
Η συνέχεια έφερε το “ΌΣΤΙΣ ΘΕΛΕΙ”! Αν και τίτλος θρησκευτικός, δεν μεταφέρει Πίστη,
την εδραιώνει όμως με τη λογικά διατυπωμένη ιστορική διαδρομή από πριν το χρόνο έως το τέλος της γνωστής Δημιουργίας!
ΜΤ. Να σας κάνω μια ερώτηση τώρα που την κάνω σε όλους τους ζωγράφους που τους παίρνω συνέντευξη…….πως βλέπετε τις εκθέσεις τα τελευταία χρόνια; Γίνονται καλές δουλειές;; ή γίνονται μόνο για να γίνονται; Γιατί έχει παρατηρηθεί τα τελευταία χρόνια να γίνονται εκθέσεις από συγκεκριμένους διοργανωτές κάθε 15 ημέρες…..αξίζουν κάτι;

Χρήστος Τυκερίδης  : Κάθε δράση με χρώματα, λέξεις και φως, δεν μπορεί παρά να κάνει καλύτερο το γκρι του κόσμου, άσχετα αν έχει ή όχι την ανταπόκριση που της αξίζει από το κοινό!
ΜΤ. Έχετε ένα αγαπημένο θέμα για να ζωγραφίζετε; Από τι εμπνέεστε συνήθως;

Χρήστος Τυκερίδης  :  Τόσα χρόνια δια ζώσης διδασκαλεία με μολύβια και πινέλα, δίπλα σε κάθε μαθητή, το θεματολόγιο αγκάλιασε όλα τα πιθανά θέματα που αυτοί κυρίως επιλέγουν!
ΜΤ. Τα δύο τελευταία χρόνια με την είσοδο της πανδημίας στη ζωή μας, ήταν λες και σταμάτησαν τα πάντα….οι εκθέσεις, τα μαθήματα, όλα….είδα όμως με χαρά ότι βρήκατε ένα τρόπο επικοινωνίας με το κοινό,με τους μαθητές…το you tube, μιλήστε μας λίγο για αυτό….

Χρήστος Τυκερίδης  : Ας γραφεί έντονα το: Δόξα τον Θεό!
Τα χρόνια εγκλεισμού ήταν πολύ δημιουργικά και κοπιαστικά!
Για να μην κλειστώ, ξεκίνησα καθημερινή σειρά δωρεάν 400+ βίντεο/μαθημάτων:
https://www.youtube.com/c/TyrekidisCris/videos
ΜΤ. Πολλοί…κυρίως νέοι, λένε, ότι η κλασική ζωγραφική, αυτή που κάνουμε εμείς, με τα πινέλα μας και τους καμβάδες μας…έχει πεθάνει και υπάρχουν άλλες σύγχρονες μορφές τέχνης….animation, κατασκευές…. ποια είναι η γνώμη σας;
Ποιος ορίζει τι ζει και τι πεθαίνει;
Ποιος κάνει τον επικήδειο σε ότι άδολα εξυμνεί ομορφιά και αρμονία που βιώνουμε, όσο
κοσμεί καβαλέτα, τοίχους, ψυχές και σκέψεις αμέτρητων ανθρώπων;
Πέρα από το υποκειμενικό και το αντικειμενικό, πέρα από το θετικό ή αρνητικό, ακόμη
μακρύτερα απ’ το ορατό και τ’ αόρατο, η πορεία του ανθρώπου ήταν σταθερά στραμμένη
προς ΤΗ ΓΝΩΣΗ, που για χάρη του έφυγε από το Πατρικό μας σπίτι τον Παράδεισο!
Κάθε διαφορετική αναζήτηση και έκφραση, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να ιχνηλατεί το
άγνωστο, να επιλέγει ότι θεωρεί πως άξιζε ως γνώση στην πορεία μας πάνω στη Γη!
Σέβομαι απόλυτα κάθε αναζήτηση και κάθε ερευνητή του καινούριου!
Η πλειονότητα όμως των “μοντέρνων” δημιουργών, μιλά προσβλητικά για όσα ήταν και
τα δικά τους πρώτα βήματα!
Φανερώνει ανωριμότητα η στάση όσων έτσι πράττουν, και δεν διαφέρει απ’ όσους
δικτατορικά επιβάλουν τη δική του ματιά και το δικό του “δίκιο”!
ΜΤ. Πως φαντάζεστε το μέλλον της ζωγραφικής τα επόμενα χρόνια; θα επανέλθει στην
εποχή προ πανδημίας;
Παλαιότερα οι άνθρωποι μοίραζαν το χρόνο τους σε όσα αφειδώς και άπλετα τους
προσέφερε η ζωή και η καλοζωία!
Τα χρόνια των μνημονίων και τα τωρινά του πλασματικού φόβου, αναζητούν συνειδητά
δεξιότητες που, όχι απλά αμβλύνουν τη ανέχεια και τον φόβο, αλλά ενεργητικά ανοίγουν
δρόμους Ελπίδας για διαδρομές δρουν ευεργετικά μέσα μας!
Ποτέ δεν δίδαξα με απώτερο στόχο τις πωλήσεις των έργων τους!


ΜΤ. Για το δικό σας μέλλον στη ζωγραφική τι θέλετε; ποιο είναι το όνειρό σας;

Χρήστος Τυκερίδης  : Ευχή να είχα την άνεση να εξοπλίσω με σύγχρονα μέσα και ανθρώπινο δυναμικό την όλη μου προσπάθεια.
Το άφθονο και ποιοτικό υλικό διδασκαλίας, με σωστή τεχνολογία και μεταγλωττίσεις,
μέσω ίντερνετ θα άπλωνε σε κάθε γωνιά της Γης, σε όσους έχουν ίδιες ανάγκες και
ανησυχίες με μας! Θα ήταν μία σεβαστή πηγή εσόδων και για την Πατρίδα μας!
ΜΤ. Αν έπρεπε να βάλουμε έναν τίτλο στη σημερινή μας  συζήτηση,συνέντευξη…..ποιος νομίζετε ότι θα ταίριαζε;

Χρήστος Τυκερίδης  : Υπέροχη μας Ελλάδα, ένα κομμάτι του παζλ της εικόνας σου, βρήκε τη θέση του!
ΜΤ. Κύριε Τυκερίδη, χαρήκαμε για την σημερινή μας παρέα. Να μας ενημερώνετε για ότι ετοιμάζετε και με χαρά να το παρουσιάζουμε.

Σας ευχαριστούμε εγώ προσωπικά και η εφημερίδα μας Σαλαμινίων Βήμα. Θα είμαστε κοντά σας σε όποια δράση σας!
Για τους μικρούς και μεγάλους αναγνώστες σας, ακολουθούν χρήσιμα και ζωντανά
λινγκ με γνώσεις παιδείας για την τέχνη.


Και για υποψηφίους Αρχιτεκτονικής, Διακοσμητών, Γραμμικών ή Καλών Τεχνών!
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ
ΟΓΚΟΣ
1.1 Εισαγωγή: https://youtu.be/hlnn3zJuImc
1.2 Σχεδιάζω Καρέκλα: https://youtu.be/cScBABI3wkg
1.3 Σχεδιάζω Στάμνα: https://youtu.be/7_LyVvaWAw4
1.4 Σχεδιάζω Έλλειψη: https://youtu.be/f0isl1oAR-0
1.5 Βοηθητικές Γραμμές – Γκιούμι: https://youtu.be/SpGwKwW9dqY
1.6 Βοηθητικές Γραμμές – Μπουρί: https://youtu.be/J80Fmt7jFtk
1.6α Το Μπουρί (γωνιά) σε κινούμενο: https://youtu.be/LXkEXbA2gUw

1.7 Βοηθητικές Γραμμές – Λάμπα: https://youtu.be/hoNfcx2t1Jk
1.8 Βοηθητικές Γραμμές – Φανός Θυέλλης: https://youtu.be/lv7uxv2H3EQ
ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ με ΕΝΑ Σημείο φυγής!

2.1 Ο Ορίζοντας: https://youtu.be/rxlAu5uRLis
2.2 1-Εσωτερικό οικίας με 1 σημείο φυγής: https://youtu.be/tG3_eSFii8I
2.3 2-Εσωτερικό οικίας με 1 σημείο φυγής: https://youtu.be/-NI6_lR7NUE
2.4 3-Εσωτερικό οικίας με 1 σημείο φυγής: https://youtu.be/zRtq_2D3cAg
2.5 4-Εσωτερικό οικίας με 1 σημείο φυγής: https://youtu.be/tFPGwjOYq-Y
2.6 5-Εσωτερικό οικίας με 1 σημείο φυγής: https://youtu.be/9x7Bm9WziW8
2.7 6-Εσωτερικό οικίας – Ντουλάπια κουζίνας: https://youtu.be/n-6gF1hwQJI
ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ με ΔΥΟ Σημεία φυγής!
3.1 Με Δύο σημεία φυγής: https://youtu.be/bD_a1AsqEcI
3.2 Με Δύο σημεία φυγής – Καρέκλα: https://youtu.be/awTQGC-noW4
3.3 Με Δύο σημεία φυγής – 8/φωνή γλάστρα: https://youtu.be/L_anjvp39B4
3.4 Με Δύο σημεία φυγής – Κομοδίνο: https://youtu.be/4z2Ndm2nqXI
3.5 Με Δύο σημεία φυγής: https://youtu.be/paDViF9uXLg
3.6 Ότι μάθαμε έως εδώ (Κινούμενο): https://youtu.be/duo_bpQOJIw
3.7 Πολυθρόνα σκηνοθέτη & Γλάστρα (Κινούμενο): https://youtu.be/otoC6GUsqCs
3.8 Σκάλα με 1 ή 2 σ. Φ: https://youtu.be/A0qGTlWwm88
3.9 Σχεδιάζω Καλάθι: https://youtu.be/3P7PP2BrBuY
ΦΩΤΟΣΚΙΑΣΗ
4.1 Εισαγωγή: https://youtu.be/qk2Gkgy3KJ8
4.2 Βασικές έννοιες: https://youtu.be/VpP8QMzxVC8
4.3 Ψυχολογία γραμμής: https://youtu.be/TjZtkIBnVrw
4.4 Εντάσεις: https://youtu.be/VohPZ3GDWRU
4.5 Γραμμή και Συναίσθημα: https://youtu.be/P8GxohNQ87Y
4.6 Κάνω φωτοσκίαση: https://youtu.be/Ce15wAXTg2E
4.7 Κάρβουνο, εισαγωγή: https://youtu.be/w-Y9-aGWM6A
4.8 Καπνιστήρι Μελισσουργού: https://youtu.be/ZB6R-esQXrw
4.9 Φανός Θυέλλης: https://youtu.be/lkE84_s_BrU
4.10 Πτυχές: https://youtu.be/LlwyEN3CpOk
4.11 Πτυχές: https://youtu.be/WF92gNA0GmQ
4.12 Πτυχές: https://youtu.be/0gC0dGKRJgU
4.13 Πτυχές: https://youtu.be/PywqForjd1U
4.14 Η σκιά στον χώρο: https://youtu.be/O_w0xaloyFg
ΠΡΟΣΩΠΟ ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ
5.1 Πρόσωπο αναλογίες: https://youtu.be/nnK0xV8K8J0
5.2 Πρόσωπο αναλογίες: https://youtu.be/2r0CnzyyeDo
5.3 Αναλογίες κινούμενο: https://youtu.be/1kkTPTWVP_s
5.4 Πρόσωπο: https://youtu.be/ZxR3K3sboOU
5.5 Ασκληπιός με μολύβι: https://youtu.be/9CU6fmzZrxY
5.6 Ασκληπιός με κάρβουνο: https://youtu.be/DRoe8KaXetc
5.7 Γυναίκα με μολύβι: https://youtu.be/W5xA9HwjpQs
5.8 Σχεδιάζω Προτομή – Με Φίλλιπο: https://youtu.be/tFJAetdZg-c
5.9 Σχεδιάζω Προτομή: https://youtu.be/0yfozCU2oA0
5.10 Σχεδιάζω Προτομή υπό γωνία: https://youtu.be/veQH3exI_aU
Ερμής, Κάρβουνο: https://youtu.be/L42scCcNTb0
Υγεία, Κάρβουνο: https://youtu.be/jsllIxC8NYc
Από παιδί σε Γυναίκα, αναλογίες: https://youtu.be/tOu-WcsON7U

Όμηρος Κάρβουνο: https://www.youtube.com/watch?v=dUUhD8tk9Zk
Όμηρος σχέδιο -κινούμενο: https://www.youtube.com/watch?v=IAkmQbZ6vhU
ΣΩΜΑ ΑΝΑΛΟΓΙΕΣ
6.1 Σώμα Αναλογίες: https://youtu.be/kWOlTG4EmbA
Αφροδίτη, σχεδιασμός με μολύβι https://youtu.be/3VOLz0Z1T2U
Αφροδίτη με κάρβουνο: https://youtu.be/2lpgO5JBLs0
Σπουδή Νέου – Κάρβουνο: https://youtu.be/SKWePOaZnR0


ΔΙΑΦΟΡΑ
Πριν πιάσουμε πινέλα -Τοπίο-: https://youtu.be/Q6axuPiZpKQ
Μικτή Προοπτική: https://youtu.be/lMXTYbhuhdc
Σχεδιάζω Σταφύλια: https://youtu.be/my55w3wr0Vw
Σχεδιάζω Ν. Φύση με βιβλίο: https://youtu.be/qSmlD-6bcnE
Άσκηση με πρόσωπα: https://youtu.be/l2__JIjV3a8
Άλογο (Σχέδιο με κινούμενο δίχως ήχο): https://youtu.be/QG5b9jnEmdo
Τριπλή άσκηση σχεδιασμού: https://youtu.be/nEkButKtlUY
Όταν οι Γνώσεις έχουν «ΑΡΧΕΣ»: https://youtu.be/OZwXSxeqcMk

(Σημείωση, ξεχωριστά στέλνω εικόνες των έργων, με ίδιους τίτλους, να τοποθετηθούν
μαζί με τα κείμενά τους)
Ακολουθούν λίγα έργα με στίχους μαζί:
1. Μάνα!
Αν και αλήθεια είναι πως,
πριν πάψουμε να είμαστε παιδιά,
γονείς γινόμαστε,
της Μάνας η μορφή,
πέρ’ από κάθε προσμονή,
κι ενάντια σε κάθε λογική,
εμπόδια δεν βλέπει!!!
Μάνα!
Λέξη μικρή, κάθε της συλλαβή,
στα χείλη των ανθρώπων χαραγμένη,
μα και τρανή,
χωράει μέσα της τη Γη!
Εύηχη, γλυκιά,
ευφραίνει κάθε λογισμό,
κάθε καρδιά,
και στην αδύναμη στιγμή,
παρηγοριάς είναι κραυγή!
Μικρόσωμη φιγούρα,
πώς μπορεί και αγνοεί,
τα δώρα της εξέλιξης περιφρονεί,
κι ακόμη με τα χέρια της τα δυο,
παντού προφταίνει!
Ανείπωτη φιγούρα προσφοράς,
καρδιοχτυπά χωρίς καρδιά,
αφού τη στέλνει συντροφιά με τα παιδιά,
να τα προσέχει!
Σε τούτο τον καμβά,
Μορφή γαλήνια, στιβαρή,

γενναία μα και τρυφερή, χαμογελά,
κι ανάμεσα στους Ήλιους της ζωής της στέκει,
σε κάθε κάλεσμα, την “άλλη” σκέψη σταματά,
και στις βιοτής τις μέριμνες την πλάτη στρέφει!
Και Στέκει εκεί!!
Ακόμη κι όταν ο Ήλιος ο λαμπρός,
στη γνώριμη γωνιά του ακουμπά,
να ξαποστάσει,
αυτή; Εκεί!
Ήλιο δικό της λαμπερό κρατά και τη φωτίζει,
της δίνει δύναμη, χαρά,
και μ’ ό,τι μέσα της κρατά,
από το στήθος της, σταλιά σταλιά,
μόνον ζωή τού δίνει!
Θαρρείς σε τούτη τη ζωή,
ό,τι δεν “πρόκαμε” ο Θεός,
σ’ αυτήν ανέθεσε το πανταχού παρόν Του να καλύψει!
Με ποια μορφή στη Γη μπορεί να συγκριθείς,
αν πρώτα Μάνα δε γενεί, κι ας μη γεννήσει!
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ τους «Αγγέλους» που στη Γη μαζί περπατούν και πονούν!

2. Ζωγραφίζοντας το χωριό μου, Τριανταφυλλιά Σερρών.
Κόρη πεντάμορφη και ακριβή,
με νιάτα στολισμένη,
μοναδικά ξεχωριστή σε κάμπο και βουνό μαζί
με χάρη απλωμένη,
το χρόνο αγέρωχα αγναντεύεις.
Κόκκινο Ρόδο ζηλευτό,

-μα και λησμονημένο-
θυμάσαι και αναπολείς,

γέλια, αγάπες και χαρές μες τα στενά σου,
κοίτες ξερές τα όνειρά σου.
Κι όταν φανούν ανέλπιστα του κόσμου τα παιδιά σου,
όσα τα θήλασες με ακριβό γάλα της θύμησης σου,
σε θήκη της καρδιά τους ακριβή,
στου κόσμου τις γωνιές σ’ έχουν μαζί.
Κόρη πεντάμορφη και ακριβή,
μάνα μου έγινες κι εσύ
κι αν λείπω μακρυά σου,
στο λογισμό και την ψυχή,
θα ζεις ευλογημένη,
ποτέ λησμονημένη.

3. Η Μάνα μου
Με την ορφάνια η ζωή σε καλωσόρισε,
κι ό,τι μικρό σου χάρισε ή λιγοστό,
μ’ απλοχεριά η αγάπη σου το στόλισε
και το ‘κανε απέραντα τρανό
Στο ακρογιάλι της ζωής τριπλά
αποχαιρέτησες, ό,τι αγάπησες,
δίχως λόγο πικρό να πεις,
το νιώθεις, το γνωρίζουμε κι δυο πως στο Θεό,
υπάρχουν μόνον ζωντανοί,
εκεί κι εδώ.
Το χέρι σου μικρό και ροζιασμένο,
μικρόσωμη φιγούρα και σκυφτή,
χορτάρια μάνα έσκυψες να κόψεις,
μα κήπο ολάνθιστο έβλεπα την ψυχή.

4. Αναζητώντας την μορφή!
Τη μορφή σου κοιτώ,
της νιότη σου π’ αναζητά απομεινάρι,
που καλλωπίζεσαι,
μαλλιά υφαίνεις με τα δάκτυλα,
καθάρια και λευκά σαν το φεγγάρι!
Γαλήνια μορφή!
Τα ρούχα σου θαρρείς,
φωνές του παρελθόντος υφασμένα,
μνήμες πολύτιμες
με άγιο φως ντυμένες,
μ’ αγάπη τις κρατάς, δεν τις αρνιέσαι,
κι ό,τι απ’ τη μνήμη σου ξεπρόβαλε,
στρέφεις το βλέμμα σου εκεί,
κι αναγεννιέσαι!
Της μοναξιά σου συντροφιά μοναδική,
δεν είν’ αστείο,
ούτε και εύκολο,
σε ό,τι τόσο ακόμα αγαπάς να πεις,
Αντίο!
Κοιτάζω,
χωρίς να ξέρω το γιατί,!
Το βλέμμα μου,
εκεί,
στις βαθιές τις αυλακιές σκαλώνει!
Ήρεμη μορφή υπομονής,
στολίζεσαι!

Τι καρτεράς;
Να μάθω θέλησα!
Ρωτώ:
Αγάπη βρήκες;
Μειδιάς, μα μένεις σιωπηλή,
μ’ αφήνεις να μαντέψω!
Και τούτες οι γραμμές,
του χρόνου οι μαρτυριές που σε στολίζουν,
σκύβω ν αφουγκραστώ,
να δω,
αγάπης ψίχουλα θωρώ στις αυλακιές σου,
σκάλωσαν, έγιναν σπόρος,
αγάπης και υπομονής,
καρπός πολύς!
Ποιους καρτεράς να τους δωρίσεις;

5. Η δουλειά του ψαρά είναι μοναχική!
Λίγες σκέψεις για το έργο για την έκθεση στην αίθουσα Athens Heat!

Επικίνδυνη με τα απρόβλεπτα της φύσεως που συναντά στα ανοικτά του πελάγου!
Λίγοι γνωρίζουν κι ελάχιστοι θυμούνται πως δουλεύει όσο οι υπόλοιποι απολαμβάνουμε
τη ζεστασιά του κρεβατιού, πως η ζωή του μοιάζει με των ασκητών, κι αξημέρωτα στη
σιωπή της νύκτας, με λυχνάρια, καντήλια και τα λιγοστά κεριά, ξεκινούν με ωδές και
ύμνους να δοξολογούν Τον Δημιουργό των όλων.
Γι αυτό ο Κύριος παρομοίασε τη ζωή και το έργο των Αποστόλων με το έργο του ψαρά,
καθώς σε δίχτυα φωτεινά πιάνουν και σώζουν ψυχές που χάνονταν στην άβυσσο της
νοητής θάλασσας!
Δεν ξέρω αν γνωρίζετε, στον Παράδεισο ΔΕΝ υπάρχει θάλασσα!
Μη σας λυπεί η απουσία της αιτίας των εδώ διακοπών!
Η θάλασσα υπάρχει στη Γη, για έναν λόγο. Να καθαρίζει με κάθε τρόπο τη βρωμιά που
προκαλούμε κυρίως οι άνθρωποι στο περιβάλλον.
Γι αυτό και εκεί δεν υπάρχει λόγος της δικής της ύπαρξης!
Γιατί τα γράφω;
Είναι οι σκέψεις που με ώθησαν να ζωγραφίσω με χρώματα χαράς και κεφιού, τη
στιγμή που τελείωσε ο κάματος της νυκτερινής κοπιαστικής εργασίας, κι ο ψαράς μ’
ευγνωμοσύνη που πολλές φορές δεν συνειδητοποιεί, στέκει στη μέση του δικού του
κόσμου, κάνοντας τον απαραίτητο έλεγχο σε ότι του δίνει λόγο ύπαρξης και ζωής, πριν με το δικό του λυχνοστάτη κάνει την επόμενη νυκτερινή έξοδο της επόμενης ψαριάς.
Όταν γεύεστε τα υπέροχα ψάρια, θυμηθείτε να πείτε ευχαριστώ, πρώτα στον Κύριο που
τα δίνει, και στον μοναχικό ψαρά που ξενύχτισε να τα έχουμε εμπρός μας!
Αν όχι τι άλλο, μέσω της ευγνωμοσύνης, το γεύμα σας αποκτά πιότερη νοστιμιά!

6. Ασκητική μορφή
“ Α ἱ χ εῖ ρες ἅ ς ἔπλασας, μέ δέος πλάθουσι τό Πάθος σου Κύριε”

-τα χέρια που έπλασες, με φόβο -θεού- πλάθουν το -άγιον- Πάθος σου Κύριε-
Όσοι γνώρισαν από κοντά ασκητικά γεροντάκια, όσα είχαν μόρφωση, μα πιότερο εκείνα

που δεν μπόρεσαν μήτε το μικρό δημοτικό να τελειώσουν,
χαμένα σε βουνά, σε χαράδρες, στα Κατουνάκια, μορφές γεμάτες ιλαρότητα,
καλοσυνάτες κι αυστηρές σε θέματα Δογματικά της Πίστης μας, κατανοούν ετούτη τη
σκυφτή μορφή καλύτερα!
Μορφή της προσφοράς, όχι για όσα στο χρόνο μέσα αναλώνονται και τελειώνουν!
Μα για όπου με σώμα και ψυχή έχουν από μικροί ταχθεί!
Με άπειρη προσοχή και δέος,
στα χέρια του κρατά ό,τι μ’ αγνώριμες σε μας στερήσεις,
στα βάθη της καρδιάς του βρήκε!
Και με αγάπη άδολη, αγνή,
υπέρμετρα το ‘χει αγαπήσει!
Χώρος μικρός και πνιγηρός,
χρωματικά για μας βαρύς,
μόνον τα χρειαζούμενα
όσα ελάχιστα αρκούν τον κόσμο του τονίζουν,
κόσμο προσευχής και προσοχής!
Χέρια πλατιά,
σαν την καρδιά π’ ασίγαστα και άοκνα Ευχή προφέρει,
κρατούν το ξύλο σταθερά, απαλά,
της γνώσης τότε του κακού,
και τώρα του μοναδικά Καλού,
με την άγια μορφή Του,
σε ώρα Υπέρτατης θυσίας αναπλάθει!
Ο Δημιουργός, πλάθεται ξανά και ξανά, από τα χέρια του δημιουργήματος Του!!
“Αἱ χεῖρες ἅς ἔπλασας, μέ δέος πλάθουσι τό Πάθος σου Κύριε”
Τέχνη υπέροχη.
Όσο μ’ αγάπη της “μιλάς”, έχει τον τρόπο της, δώρα πολύτιμα να σου χαρίζει!
Για τούτο το δώρο το ευγενικό,
Θεέ μου, λέω ξανά, ευχαριστώ!

Σχόλια στό : “ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ : ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΥΚΕΡΙΔΗΣ , ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ.- ΜΕ ΤΗΝ ΜΑΡΙΑ ΤΣΕΒΑ

  1. Χρήστο,με την συνέντευξή σου,έδειξες την ποιότητα,την ανθρωπιά,την γνώση,το ήθος σου…και πολλά άλλα.Ο Θεός να σε έχει καλά και να διδάσκεις.!!!!!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά