Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Μοναδική αρχαιολογική ανακάλυψη σε ολόκληρο τον αρχαίο ρωμαϊκό κόσμο και ένα από τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά τεχνουργήματα που βρέθηκαν ποτέ στη Σερβία – 1700 ετών αρχαία ρωμαϊκή μπρούτζινη κουπαστή ανασκάφτηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Mediana, στην περιοχή της αρχαίας Ναϊσσού, προ Νις, νοτιοανατολική Σερβία.
Είναι σημαντικό γιατί δεν υπάρχουν στενές αναλογίες σε ολόκληρο το έδαφος της πρώην Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
Το κιγκλίδωμα που προέρχεται από τον 4ο αιώνα μ.Χ. βρέθηκε στοιβαγμένο σε σωρό κατά τη διάρκεια ανασκαφών στο αυτοκρατορικό συγκρότημα Mediana
Αποτελείται από τρία πάνελ, το ένα μισό του πάνελ που ρίχνεται μαζί με έρμα (διακοσμητικό πυλώνα), έρμα με προτομή Ασκληπιού και έρμα με την προτομή της Λούνας (της Σελήνης).
Κατασκευάστηκε έτσι ώστε να μπορεί να αποσυναρμολογηθεί σε μέρη. Κάθε ένα από τα πάνελ κατά μήκος της μακρύτερης πλευράς του είχε δύο εξόδους που τοποθετούσαν σε ρουλεμάν στην ερμαία. Στο δεξί μισό της κουπαστής θα στέκονταν γυναικείες θεότητες, ενώ στο αριστερό μισό θα στέκονταν αρσενικές θεότητες.
Η προτομή του Λούνα κατέλαβε κεντρική θέση, ενώ η προτομή του Ασκληπιού στεκόταν στο αριστερό άκρο του αριστερού χαφ και αντίκριζε την κεντρική έρμα.
Μπορούμε να υποθέσουμε ότι στο αριστερό μισό ήταν το κεντρικό έρμα με αναπαράσταση του Σολ (του Ήλιου), ως ομόλογό του Λούνα, ενώ στο δεξί μισό θα πρέπει να περιμένουμε την έρμα με προτομή της Υγεία, ως αντιπρόταση του Ασκληπιού.
Στα πάνελ υπάρχουν μοτίβα διασταυρωμένων λαθών και οι διασταυρώσεις τους είναι διακοσμημένες με κεφάλια λιονταριών και μέδουσας. Τα πάνελ καταλήγουν σε μορφή καρφίων στυλωμένα σε σχήμα κρίνου.
Η αγιογραφική ανάλυση του Ασκληπιού και της Λούνας δείχνει ισχυρή παράδοση κλασικής ελληνικής και ελληνιστικής τέχνης, και το πορτρέτο της Λούνας αντιστοιχεί σε μεγάλο βαθμό στα χαρακτηριστικά του προσώπου της Φαύστας, συζύγου του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου του Μεγάλου.
Δεν ξέρουμε με σιγουριά πότε και πού έγινε αυτό το κιγκλίδωμα, αν αρχικά προοριζόταν για την κατοικία στη Mediana, ή αν μεταφέρθηκε εκεί μετά από μία από τις ανακατασκευές. Σύμφωνα με ιστορικά αρχεία και γεγονότα, φαίνεται πιθανό το κιγκλίδωμα να το έφερε στα Μεδιάνα ο αυτοκράτορας Ιουλιανός, ο οποίος πέρασε λίγους μήνες στη Ναϊσσό το έτος 361 μ.Χ. Πιθανότατα το άψος της αίθουσας υποδοχής στη βίλα του Κωνσταντίνου μετατράπηκε σε μικρότερο ιερό, και αυτό το κιγκλίδωμα στάθηκε στην είσοδό του.
Συλλογή Μουσείου στη Νις.
Κάποτε μέρος της αρχαίας Ναϊσσού, γενέτειρα του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου του Μεγάλου, η Μεδιάνα ήταν πολυτελές συγκρότημα κατοικιών με αρκετές βίλες, λουτρά θερμαιών, σιταποθήκες, υδατόπυργο, περιστύλιο… Η περιοχή πυρήνα άνω των 40 εκταρίων, και δεν έχει ανασκαφεί εντελώς ακόμα.
Φημίζεται για τα όμορφα ψηφιδωτά που καλύπτουν επιφάνεια σχεδόν 1000 τετραγωνικών μέτρων και για ευρήματα εκπληκτικών μαρμάρινων γλυπτών και κοσμημάτων.
Οι όροφοι της βίλας με περιστύλιο καλύπτονται από ψηφιδωτά υψηλής ποιότητας και καλοδιατηρημένα, συνολικής επιφάνειας 520 τετραγωνικών μέτρων. Οι τοίχοι της βίλας ήταν διακοσμημένοι με μαρμάρινες πλάκες, ενώ το κτίριο ήταν εξοπλισμένο με σύστημα θέρμανσης τοίχου και δαπέδου
//
Μοναδική αρχαιολογική ανακάλυψη σε ολόκληρο τον ρωμαϊκό κόσμο και ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά αντικείμενα που βρέθηκαν ποτέ στη Σερβία – Ρωμαϊκή πύλη ή χάλκινος φράχτης, περίπου 1700 ετών, βρέθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Μεδιάνας κοντά στην αρχαία Ναϊσό α Β’, σημερινή Νις, νοτιοανατολική Σερβία.
Η ανακάλυψη είναι σημαντική και μοναδική, αφού δεν υπάρχουν παρόμοιες αναλογίες σε όλη την πρώην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.
Ο φράχτης, που προέρχεται από τον 4ο. αιώνας της νέας εποχής, βρέθηκε σωριασμένος σε μέρη κατά την ανασκαφή του αυτοκρατορικού συγκροτήματος στο Median.
Αποτελείται από τρία πάνελ, το μισό ενός πάνελ περιχυμένο με έρμη (διακοσμητικό πυλώνα), ένα έρμη με προτομή του θεού Ασκληπή και ένα έρμη με μια προτομή της θεάς Λούνας (που συμβολίζει τη Σελήνη).
Είναι φτιαγμένο για να μπορεί να διαλυθεί. Κάθε πάνελ κατά μήκος της μακρύτερης άκρης έχει δύο σταγόνες που ταιριάζουν στους hermes carriers. Στη δεξιά πλευρά του φράχτη στέκονταν αγάλματα γυναικείων θεοτήτων, ενώ στην αριστερά το αρσενικό.
Η προτομή της Σελήνης παίρνει την κεντρική της θέση, ενώ αριστερά της στέκεται η προτομή της Ασκληπής, κατευθυνόμενη προς την κεντρική έρμη. Εικάζεται ότι αριστερά ήταν ο κεντρικός έρμης με τη φιγούρα του Σολ (Ήλιος) ως mate Luna, και δεξιά έρμη με την προτομή της Υγιγιάς, ως mate Asklepi.
Τα πάνελ διαθέτουν μοτίβα cross slats, και τα τμήματά τους είναι στολισμένα με κεφάλια λιονταριών και μυθολογικών όντων μεδουσών. Τα πάνελ είναι τελειωμένα με καρφιά με λιλιπούτειες.
Η αγιογραφική ανάλυση της Ασκληπής και της Λούνας δείχνει έντονη επιρροή της κλασικής ελληνικής και ελληνιστικής τέχνης, και το πορτρέτο της Λούνα ταιριάζει σε μεγάλο βαθμό με τα χαρακτηριστικά της Φαύστας, συζύγου του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου.
Δεν ξέρουμε με βεβαιότητα πότε και πού έγινε ο φράχτης, και αν προοριζόταν για την Medijana από την αρχή, ή αν τον έφεραν μετά από κάποιες ανακατασκευές. Σύμφωνα με σύγχρονα αρχεία και γεγονότα, είναι πιθανό τον φράχτη στο Διάμεσο να τον έφερε ο αυτοκράτορας Ιουλιανός, ο οποίος πέρασε μερικούς μήνες στην αρχαία Ναϊσό 361. η χρονιά μιας νέας εποχής. Εικάζεται ότι η πλευρά της αίθουσας υποδοχής της Βίλας του Κωνσταντίνου μετατράπηκε σε μικρό ιερό, στην είσοδο του οποίου στεκόταν αυτός ο φράχτης.
Συλλογή του μουσείου στη Νις.
Κάποτε μέρος της αρχαίας Ναϊσού στην οποία γεννήθηκε ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος, η Μεντιάννα ήταν ένα πολυτελές συγκρότημα κατοικιών με βίλες, σπα, δημητριακά, υδατόπυργο, περιστύλιο… Η τοποθεσία καλύπτει έκταση άνω των 40 εκταρίων και δεν έχει εξερευνηθεί πλήρως.
Φημίζεται για τα όμορφα ψηφιδωτά της που καλύπτουν έκταση σχεδόν 1000 τετραγωνικών μέτρων και για τα ευρήματά της από όμορφα μαρμάρινα γλυπτά και κοσμήματα.
Τα δάπεδα της βίλας με περιστύλιο είναι καλυμμένα με καλοδιατηρημένα ψηφιδωτά υψηλής ποιότητας που εκτείνονται 520 τετραγωνικά μέτρα. Οι τοίχοι ήταν διακοσμημένοι με μαρμάρινα πάνελ, και το κτίριο ήταν εξοπλισμένο με σύστημα θέρμανσης δαπέδου και τοίχου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά