Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Απο τον Φιλιππο Καρακωστα

..  Σήμερα  έχουμε την χαρα να φιλοξενούμε μια σπουδαία καλλιτέχνη οπου ειναι διεθνώς  γνωστη για τις ιδιαίτερες κατασκευες  της , την γλύπτρια την κ Μαρω  Μπαρτζιλη ..

Την Βρίσκουμε στο Χυτήριο στην Ριτσωνα οπου εδω και εβδομάδες ετοιμάζει ενα ιδιαίτερο γλυπτο για την Κυπριακή Δημοκρατία,  και μεσα σε αυτην την εργασιακή φορτίσει είχε την ευγένειά και  καλοσύνη να διαθέσει  χρόνο και για εμάς στο Σαλαμινιων ΒΗΜΑ και την ευχαριστούμε για αυτο απο καρδιας

.Φ.Κ  Κυρια Μπαρτζιλη  σας ευχαριστούμε για την για την θετική  σας ,  απάντηση και τον χρονο που  μας διαθέσετε ..για μια συνέντευξη οπου θα γνωρίσουμε μια σπουδαία καλλιτέχνη , αλλα  εκτος των αλλων δίνει και μια απάντηση για ενα Τοπικό Θεμα που δημιουργήθηκε …

Μ.Μ  Σας ευχαριστώ  για το ενδιαφέρον αγαπητέ κύριε Καρακώστα, εγώ σας ευχαριστώ γι αυτή τη συνέντευξη.
Φ.Κ   Είστε μια διεθνούς φήμης εικαστικος ή  μαλλον θα ελεγα γλύπτρια    ..   Εργα σας βρίσκονται σε πολλές χωρες Μιλήστε μας λιγο για το πως η τεχνη της γλυπτικης  , αυτη η δύσκολη τέχνη , εγινε μερος της ζωης σας ;
Μ.Μ   Ξέρετε είμαι χαμηλών τόνων άνθρωπος και καλλιτέχνης γι αυτό δεν θα δεχτώ την εισαγωγή σας… Θεωρώ σημαντικό να συνεισφέρω μέσα από τη δική μου σκέψη και θεώρηση στα πράγματα της τέχνης όσο είναι δυνατόν.
«Μεγαλώσαμε ανάμεσα στους γκρεμισμένους ναούς και τα ακρωτηριασμένα γλυπτά» αναφέρει ο Αξελός. Αυτή ήταν η δική μου πραγματικότητα. Αυτές οι εικόνες, η αισθητική της αρχαίας αρχιτεκτονικής και τέχνης στο φυσικό και ιστορικό περιβάλλον της Αμμοχώστου και της Αρχαίας Σαλαμίνας, διαμόρφωσαν την αντίληψη μου για τον κόσμο και την θέση μου σ΄αυτόν. Αυτό ήταν το εφαλτήριο της ανθρώπινης και εικαστικής μου πορείας. Η γλυπτική ήρθε αργότερα. Εκείνα τα χρόνια δεν οραματιζόμουν καν το σύγχρονο στην τέχνη!
Φ.Κ   Συνηθώς λογω της δυσκολίας  γλυπτες ειναι κυριως  άνδρες .. για ονομα του θεου , αυτο το αναφέρω λογω του οτι  χρειάζεται  δύναμη ; Ή κανω λαθος ;  Εσείς πως τα καταφέρνετε ;
Μ.Μ   Ποτέ δεν σκέφτηκα ή δέχτηκα ότι το φύλο περιορίζει τον άνθρωπο σε οποιοδήποτε επιλογή του. Υπάρχουν αρκετές γλύπτριες εξάλλου! Προσωπικά νιώθω πολύ άνετα ως γλύπτρια, στο φυσικό μου χώρο.
Φ.Κ   Αυτο το διάστημα απο οτι μιλήσαμε βρίσκεται στα τελειώματα ενος μεγάλου γλυπτού για την αγαπημένη μας Κυπρο ; Μιληστε μας για αυτο !
.ΜΜ  Ναι, είχα λάβει μέρος στον ανοιχτό καλλιτεχνικό διαγωνισμό για ένα γλυπτό στον υπαίθριο χώρο έξω από το κτίριο της Συγκλήτου στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και είχα την τύχη η Επιτροπή να επιλέξει την δική μου πρόταση. Έτσι κάτω από τεράστια πίεση χρόνου δουλεύω εντατικά για να προλάβω την προθεσμία παράδοσης του έργου που είναι πολύ κοντά. Το γλυπτό αυτό είναι μια ελεύθερη μεγάλου μεγέθους σύνθεση που προέκυψε μέσα από στοιχεία της νεότερης μου δουλειάς και χρησιμοποιώντας αποσπασματικά επιστημονικά σύμβολα. Εκφράζει τη μεγαλειώδη συμβολή της επιστήμης στην πρόοδο της ανθρωπότητας.
Φ.Κ  Τι διάφορες εχει η γλυπτική μεταξύ μάρμαρου και χαλκού ;
Μ.Μ  Καθε υλικό έχει τη δική του τεχνογνωσία, τις δικές του δυνατότητες. Και κάθε γλύπτης, ανάλογα και με την ιδιοσυγκρασία του επιλέγει το υλικό που κρίνει καταλληλότερο στην δική του εικαστική αντίληψη και άποψη. Το μάρμαρο είναι ένα σκληρό υλικό που απαιτεί αγάπη και σεβασμό, με τον ορείχαλκο έχεις διαφορετικές δυνατότητες. Σήμερα είναι άπειρες οι δυνατότητες υλικών, τεχνικών και τεχνολογιών. Αλλά σίγουρα δεν είναι το υλικό που θα κάνει καινοτόμο ένα έργο τέχνης!
Φ.Κ  Έχετε κυρίως τα τελευταια χρονιά ασχοληθεί με την ΄΄αφαιρετική ΄γλυπτική . Αν το αναφέρω και σωστά ; ..Ενα ειδος δυσκολο και στην κατασκευή αλλα και για εμάς τους κοινούς εραστές της Τέχνης, δύσκολο να καταλάβουμε το σκεπτικο και τους στοχους του καλλιτέχνη …Πως προέκυψε αυτη η τεχνική σας ;
Μ.Μ Αυτό δεν είναι τόσο σωστό! Δεν δουλεύω αφαιρετικά. Έχω απελευθερωθεί σχεδιαστικά, απεμπλέκομαι όλο και περισσότερο από τη λεπτομέρεια σ αυτή την περίοδο της δουλειάς μου. αλλά διατηρώ την κίνηση, την ισορροπία, το μέτρο. Με ενδιαφέρει πολύ το σχέδιο. Μέσα από αυτό εξελίσσω την σκέψη μου. Σχεδιάζοντας είτε στο χαρτί είτε στον χώρο, ερευνώ. Μέσα από το έργο μου εξελίσσομαι και μετασχηματίζομαι όπως κι αυτό.
Φ.Κ  Είστε η συζύγου ενος  πολυ σπουδαίου δάσκαλου,  γλυπτη του Θυμίου Πανουργία ..
Αυτο το διάστημα υπήρξε ενα θεμα με το Άγαλμα που βρίσκετε στην Σαλαμίνα ..που εχει  κατασκευαστή  απο τον   Θυμιο Πανουργιά . το Αγαλμα του ΑΙΑΝΤΑ .
Ειστε γνωστης του θέματος ,  και μάλιστα μιλήσατε τηλεφωνικός , με τον συνάδελφο σας. και  πολυ γνωστο γλυπτη  κ Γεωργιο  Ρουσση .. …
.Ο οποιος αφιλοκερδος , μετα  απο πρόταση του  στον Δημο Σαλαμινας εκανε την συντήρηση του Χαλκινου Αγάλματος ..
Το πρόβλημα προέκυψε, απο αναφορές  – καταγγελίες   μεσω του διαδικτύου,  για ΄΄κακη΄΄μεταχείριση κατα την  συντήρηση του αγάλματος ..κατι που κατα την ταπεινή μας άποψη …αν και δεν είμαστε ειδικοί δεν υπήρξε ..
Τι έχετε να πείτε για αυτο το θέμα το οποίο στεναχώρησέ πολυ τον κ . Γεωργιο Ρουσση …
Μ.Μ   Ναι, ο Αίας. Υπήρξε ένα θέμα που προέκυψε από κάποιες πληροφορίες που τελικά δεν ευσταθούσαν αλλά και από κάποια παρατυπία που βαραίνει περισσότερο τον Δήμο Σαλαμίνας.
Κι αυτό επειδή υπάρχει Νομοθεσία σχετική με την διαδικασία είτε μετακίνησης είτε παρέμβασης σε έργο τέχνης που βρίσκεται σε δημόσιο χώρο.
Ο καλλιτέχνης διατηρεί τα πνευματικά του δικαιώματα και η Νομοθεσία ακριβώς τα προστατεύει.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει ο ίδιος ο καλλιτέχνης ή οι κληρονόμοι του να ενημερώνονται για ό,τιδήποτε αφορά το γλυπτό.
Αυτό λοιπόν ήταν το ουσιαστικό πρόβλημα.
Μίλησα με τον συνάδελφο κύριο Ρούσση ο οποίος μου έστειλε σειρά φωτογραφιών του γλυπτού και διαπίστωσα ότι οι εργασίες έγιναν με τον ενδεικνυόμενο τρόπο και προς όφελος του έργου.
Επίσης σχετικά ενημερώθηκε και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.
Το θέμα λοιπόν είχε αίσιο τέλος και αποτελεί μια ευκαιρία να υπενθυμίσει τους θεσμούς που διέπουν τα έργα τέχνης στους δημόσιους χώρους της χώρας μας.
Φ.Κ  Έχετε ποτε πει …ετσι απλα ..πως ΄΄ασχολήθηκα  ΄΄εγω με την γλυπτική και αυτο λογω του κοπου και των δυσκολιών που υπάρχουν ;   Οταν απο το πρωι μεχρι το βραδυ βρίσκεστε πχ στο χυτήριο με   πολυ δουλειά και αγωνια ;
Μ.Μ .  Όχι, ποτέ! Το αντίθετο, εύχομαι να κερδίσω χρόνο στην ωριμότητα και να συνεχίσω!
Φ.Κ   Ποια ειναι τα σχεδια σας  για το εγγυς μελλον ;
Μ.Μ   Όταν ολοκληρώνεις μια περίοδο της δουλειάς σου υπάρχει ο στόχος να την παρουσιάσεις.
Πριν τρία χρόνια είχα μια ατομική έκθεση στο Σπίτι της Κύπρου στην Αθήνα και ήδη έχω ένα σύνολο έργου που μπορεί να αποτελέσει την επόμενη έκθεση.
Το πρόβλημα με τη γλυπτική είναι το μεγάλο κόστος κι αυτό δυσκολεύει τα πράγματα!
Άρα ναι, βέβαια δοθείσης της ευκαιρίας και των δυνατοτήτων!
Φ.Κ  Κυρια Μπαρτζιλη πραγματικά θέλουμε να σας ευχαριστήσουμε , για αυτη την συζήτηση και να σας ευχηθούμε υγεια ,καλη διάθεση και εμπνευση ….
ι
Μ.Μ   Κι εγώ με τη σειρά μου να σας ευχαριστήσω και να ευχηθώ μια συνεχή θετική πορεία στις προσπάθειές σας.
ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΛΑΜΙΝΙΩΝ  ΒΗΜΑ
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά