Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Ας μιλήσουμε για μουσική Η ΑΛΕΞΆΝΔΡΑ ΤΡΑΓΟΥΔΆΕΙ ΤΣΙΤΣΆΝΗ

ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΑΝΗ ΖΑΝΑ 

Μία ιδιόμορφη γνήσια λαϊκή φωνή γνωρίσαμε φίλες και φίλοι στη δεκαετία του 70 η οποία έχει σύνδεση το όνομά της με αρκετές επιτυχίες και τραγούδια που είπε σε συνθέσεις του Μάνου Χατζιδάκι, αλλά κυρίως δίπλα στο συνθέτη Βασίλη Τσιτσάνη ερμηνεύοντας μεγάλα τραγούδια με το χάρισμα στη φωνή της περισσότερο στα ρεμπέτικα.

Πρόκειται για την Αλεξάνδρα τη λαϊκή ερμηνεύτρια που επί 13 χρόνια είχε τη δική της ξεχωριστή πορεία στο Ελληνικό τραγούδι.

Γεννήθηκε το 1951 στα Χανιά Κρήτης και μεγάλωσε στη Λάρισα ενώ σπούδασε φωνητική και ηθοποιός στην Αθήνα και εμφανίστηκε στον κινηματογράφο ως Αλέκα Κουμιανάκη στην ταινία » η λεωφόρος του μίσους» και μετά στο ‘ λιποτάκτη » το 1970.

Στα 15 της εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Ελληνικό λαϊκό θέατρο πλάι στο Μάνο Κατράκη ο οποίος την έβαλε στη Φίνος Φιλμ.

Δίπλα στο Γιάννη Παπαϊωάννου και τον Βασίλη Τσιτσάνη γνώρισε μεγάλες επιτυχίες και έγινε γνωστή με εκείνες τις συνεργασίες ενώ στη δισκογραφία πρωτοεμφανίστηκε η Αλεξάνδρα το 1970 με επανεκτέλεση σε μία μεγάλη επιτυχία των Μάνου Λοΐζου και Λευτέρη Παπαδόπουλου με το τραγούδι » Η δουλειά κάνει τους άντρες» σε ενορχήστρωση από τον Νάκη Πετρίδη.

Τον ίδιο χρόνο βγήκε για πρώτη φορά στο πάλκο δίπλα στο Γιάννη Παπαϊωάννου. Επίσης τότε έρχεται η πρώτη της εμφάνιση σε μπουάτ και στη συνέχεια η θρυλική συνεργασία της με τον Βασίλη Τσιτσάνη ο οποίος την ξεχώρισε και την είχε μαζί του ως βασική ερμηνεύτρια στα κέντρα και τα μαγαζιά όπως «Χάραμα» και επόμενο βήμα για την Αλεξάνδρα ήταν η επανεκτελεσεις στη δισκογραφία με ρεμπέτικα, παλιά λαϊκά σμυρνέικα.

Το 1973 σιγοντάρει τον Τσιτσάνη στο τραγούδι «Μουρα» και από την Columbia ηχογράφησε το δίσκο με τίτλο «Τα ωραία του Τσιτσάνη» με το τραγούδι» κάθε βράδυ λυπημένη» ένα κλασσικό χασάπικο του συνθέτη που είχε πρώτα τραγουδήσει η Μαρίκα Νίνου το 1950. Μερικές επιτυχίες είναι : «Θα σπάσω κούπες», » κάθε βράδυ λυπημένη», » μην ξαναπερνάς», «Έλα πάρε μου Τη λύπη»,» η μοδιστρούλα » και άλλα. Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης είχε πει : ( __Είναι η μόνη τραγουδίστρια που παίζει ταυτόχρονα ταμπουρά και τραγούδα.).

Το 1978 συνεργάζεται με το Ζαμπέτα με το τραγούδι» Η δική μας η αγάπη «, το 1976 ηχογράφησε στη δισκογραφική εταιρεία Λύρα το πρώτο προσωπικό της δίσκο με τίτλο » Στο σταυροδρόμι» σε ενορχήστρωση Χρήστου Νικολόπουλου ενώ το 1977 ηχογραφεί το δίσκο » Αλεξάνδρα κάθε βράδυ και άλλα λαϊκά τραγούδια» και το δίσκο» Ζωγραφιές από το Θεόφιλο» του Νότη Μαυρουδή και το 1979 ένα ακόμα δίσκο » μία βραδιά με την Αλεξάνδρα – ζωντανή ηχογράφηση στο Θεμέλιο στην Πλάκα».

Το 1980 έρχεται σε επαφή με τον Χατζιδάκι και το 1983 τραγουδά Χατζιδάκι/ Τσιτσάνη, οπου ο δεύτερος την συνοδεύει με τη φωνή του ως από τις τελευταίες ηχογραφήσεις του σε δίσκο. Μετά το 1983 επίσης παίζει ταμπουρά και τραγουδά στο Cafe Παράσταση και είναι η εποχή που την προσεγγίζει και πάλι ο Χατζιδάκις για ένα ακόμα δίσκο μαζί αλλά εκείνη αρνείται.

Αυτή η χρονιά τελικά βρίσκει την Αλεξάνδρα, και βέβαια αναφέρομαι και πάλι στο 1983, να παίρνει σημαντικές αποφάσεις και να σταματά να εμφανίζεται, όμως δεν εγκαταλείπει το τραγούδι, διότι την συναντάμε το 1990 μαζί με τον Γρηγόρη Μπιθικώτση.

Ουσιαστικά σταματά τη σχέση της με τις δισκογραφικές εταιρείες και δεν ηχογραφεί πλέον δίσκους. Η Αλεξάνδρα έχει χαράξει τη δική της ξεχωριστή πορεία στο Ελληνικό τραγούδι επί 13 χρόνια όπου τραγούδησε ακόμη τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη » Ρίξε τσιγγάνα τα χαρτιά» και » μη μου λες γιατί ξεχνάω» του Σκαρβελη.

Επίσης ερμήνευσε τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου και το 1975 ηχογράφησέ το δίσκο με τον Γιάννη Μαρκόπουλο με τίτλο «Ανεξάρτητα». Σε πρώτη εκτέλεση ερμήνευσε ακόμα μία μεγάλη επιτυχία του Βασίλη Τσιτσάνη με τίτλο » Ακρογιαλιές δειλινά » το τραγούδι αυτό είχε πει το 1948 σε πρώτη εκτέλεση η Στέλλα Χασκίλ η Σαλονικιά όπως τη γνωρίζει ο κόσμος.

Η Αλεξάνδρα ήταν εκπληκτική εκφραστική αγαπητή στον κόσμο, μα το 2015 στις 25 Ιουλίου ημέρα Σάββατο φεύγει από αυτό το μάταιο κόσμο αφήνοντας με τη φωνή της και την ιδιότυπη εμφάνισή της, όμορφη και γλυκιά ανάμνηση στο Ελληνικό μουσικό στερέωμα και με τους δίσκους της να θυμίζει τις πιο ωραίες εκτελέσεις τόσο μεγάλων συνθετών στο Ελληνικό τραγούδι.

Τέλος το άρθρο αυτό εμπνεύστηκε ο συνεργάτης μου mfark όπου έχει πάντα την τελευταία υπογραφή κάθε φορά, όταν μιλάμε για μουσική και το αφιερώνω επίσης.

Έρευνα ιστορική και σύνταξη κειμένου : Fanis Zanas Τελική επιμέλεια : MFARK

ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΛΑΜΙΝΙΩΝ ΒΗΜΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά