Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Γραφει ι Φανης Ζανας 

Ας μιλήσουμε για μουσική Γιώργος Ζαμπετας – Βίκυ Μοσχολιου

Γραφει  Φανης Ζανας 

 

Φίλες και φίλοι τα μουσικά μονοπάτια πάλι μας πηγαίνουν να συναντήσουμε και να γνωρίσουμε ένα ακόμα μονοπάτι λαϊκό με ένα τόσο εκπληκτικό λαϊκό συνθέτη, που μυρίζει θα λεγα, Ελλάδα καθώς ακούγονται οι εισαγωγές του, αλλά και ολοκληρωμενες συνθέσεις του, σε αμέτρητες επιτυχίες, που τραγούδησαν οι σπουδαιοτεροι Έλληνες τραγουδιστές όπως και ο ίδιος ως ερμηνευτής στις υπέροχες δημιουργίες του.

Τον έχουν αποκαλέσει ως ο πιο ελληνικοτατος συνθέτης λαϊκών τραγουδιών στις δεκαετίες «60 -» 70, και θεωρείται κάτι ανάλογο με τον Adriano Celentano στην Ιταλία και ιδιαίτερα στους λαϊκούς μουσικούς ήχους της Napoli.

Πρόκειται λοιπόν για το Γιώργο Ζαμπετα που βέβαια δίπλα του γνωρίσαμε μία καθαρόαιμη λαϊκή τραγουδιστρια, τη Βίκυ Μοσχολιου.

Ας μιλήσουμε όμως πρώτα για το συνθέτη, τραγουδιστή και ξεχωριστό δεξιοτέχνη του μπουζουκιού, το Γιώργο Ζαμπετα, που γεννήθηκε στην Αθήνα, Ακαδημία Πλάτωνος, στο Μεταξουργείο, στις 25 Ιανουαρίου του 1925, ενώ η οικογένεια του καταγόταν από τις Κυκλάδες και συγκεκριμένα από το νησί της Κύθνου.

Από μικρό παιδί έδειξε ενδιαφέρον για τη μουσική και το 1932 σε ηλικία 7 χρονών κέρδισε το 1ο βραβείο ως μαθητής Α’ Δημοτικού, παίζοντας το 1ο τραγούδι σε σχολικό διαγωνισμό. 1940, η οικογένεια μετακομίζει από το Μεταξουργείο στο Αιγάλεω, όπου με αυτή τη πόλη, ο ίδιος ο Ζαμπετας, είχε άρρηκτο δεσμό, γιαυτό την απεκαλεσε » Σίτι», όταν βρισκόταν σε περιοδεία στο Ηνωμένο Βασίλειο της Μεγάλης Βρετανίας. ( Γνωστή η φράση του πολλές φορές : » Αιγάλεω Σίτι» και βέβαια παρέμεινε ως σήμερα να τη λέμε ακόμα).

1942, Κατοχή, συνθήκες ανέχεια και ο Γιώργος Ζαμπετας δημιουργεί το πρώτο του συγκρότημα με καντάδες στα κορίτσια. Το 1950 ο συνθέτης αρχίζει να εργάζεται επαγγελματικά σε λαϊκά κέντρα και το 1953

Μπαίνει στη δισκογραφία με το τραγούδι » Σαν σήμερα, σαν σήμερα» σε στίχους Χαράλαμπου Βασιλειάδη (Τσάντα) με ερμηνευτή το Πρόδρομο Τσαουσακη. 1960, ο Χατζιδάκις τον κάνει «σολίστ» στις συνθέσεις του, ενώ τα επόμενα χρόνια κεντά με τις ξεχωριστές πενιες του τις εισαγωγές και τα τραγούδια, των Θεοδωράκη, Ξαρχάκου, Πλεσσα, Μαρκόπουλου, Μαρκεα, Καπνιση, και τόσων άλλων δημιουργών στο ελληνικό τραγούδι και ο ήχος του μπουζουκιού, του Γιώργου Ζαμπετα έρχεται στ’ αυτιά όλων, σαν ένα αηδόνι που γλυκολαλει την αυγή.

Έγραψε ακόμα τραγούδια με τους στιχουργους όπως τους Πυθαγόρα, Καγιαντα, Πρετεντερη, Τζεφρωνη, Παπαδόπουλο, Μπακογιαννη, και Παπαγιαννοπουλου ( την Ευτυχία). Όμως στενή συνεργασία είχε με το στιχουργό Χαράλαμπο Βασιλειάδη – Τσάντα, τον ποιητή Δημήτρη Χριστοδούλου και τον Αλέκο Σακελλαριο.

Την ίδια χρονιά του «60 αναλαμβάνει το ρόλο του τραγουδιστή με τεράστια επιτυχία με το τραγούδι » Ας μας πιάσουν το μπουμπούκι «, ( λέει ο ίδιος σε συνέντευξη του, ότι είναι το πρώτο τραγούδι με τη φωνή του, σε 45αρι δισκάκι σε στίχους της Ευτυχίας Παπαγιαννοπουλου μέσα στο 1961. [ «….μας πήγανε πλημελημα επί διαταραξει….» ] ).

Στα 250 τραγούδια και άνω που έγραψε, μου έχουν μείνει ακόμα στ’ αυτιά μου δύο χαρακτηριστικά με τιτλο : » Τι σου κανα και μ εγκατέλειψες» με τους Πάνο Τζανετη σε στίχους Ζαμπετα και Κώστα Μάνεση το 1964, και τα τελευταία χρόνια από τη φωνή του Γιώργου Νταλάρα το 1987, ενώ το άλλο είναι από τη φωνή της Χαρούλας Αλεξίου με αυτό το τόσο γλυκοτατο ερωτικό στίχο του Λευτέρη Παπαδόπουλου το 1977 με τίτλο » Τι γλυκό να σ’αγαπούν» και βέβαια η μουσική ανήκει στο Γιώργο Ζαμπετα.

Ένας μεγάλος αριθμός τραγουδιών που ερμήνευσαν συνθέσεις του μεγάλου και σπουδαίου συνθέτη Γ. Ζ. στην ιστορία του λαϊκού τραγουδιού αναφερωνται οι πλέον πιο γνωστοί και σημαντικοί όπως οι Τόλης Βοσκοπουλος ( «Αγωνία»), Μαρινέλλα ( » Σταλιά σταλιά»), Δημήτρης Μητροπανος ( » Θεσσαλονίκη»), Βίκυ Μοσχολιου ( » Πάει πάει»), Σταμάτης Κόκοτας , Δούκισσα, και ακόμα πλήθος άλλων καλλιτεχνών, μα παρ όλα αυτά οι ως άνω ερμηνευτές ξεκίνησαν τη καριέρα τους με τραγούδια του Ζαμπετα. Ο ίδιος συμμετέχει σε θεατρικές παραστάσεις » Οδός Ονείρων » και σε κινηματογραφικά έργα όπως» Κόκκινα Φανάρια», » Λόλα», κλπ.

Αυτό που χαρακτηρίζει το συνθέτη είναι το πηγαίο του χιούμορ και ο αυτοσαρκασμος του και πάνω απ όλα ο γνήσιος «μάγκας». Στις 10 Μαρτίου του 1992 στα 67 του χρόνια αφήνει τη τελευταία του πνοή από καρκίνο στο Νοσοκομείο Σωτηρία, στην Αθήνα.

Ακόμα ηχούν οι μεγάλες του επιτυχίες, ως γνήσια λαϊκά ακούσματα, τραγούδια όπως ( » Αγωνία,» με το Βοσκοπουλο στα 1970 και ο » Αλήτης» με τη Μοσχολιου από το 1971, αλλά και » Άκου τ αηδόνια» με τη Μανταλενα στα 1967, όμως η Βίκυ Μοσχολιου γίνεται ευρέως γνωστή στο ελληνικό μουσικό κοινό μέσα από δίσκους μα και μέσα από ελληνικές ταινίες της εποχής, με τα τραγούδια του Γιώργου Ζαμπετα και θριαμβευουν γνωστές μεγάλες επιτυχίες με τα» Ξημερώματα» 1965, «Δειλινά» 1965, » Πόρτα κλειστή τα χείλη σου» 1964.

Τη Μοσχολιου αποκάλεσαν και ορθώς βέβαια » Θηλυκός Μπιθικωτσης» και ήταν 23 Μαΐου του 1943 στο Μεταξουργείο, στην Αθήνα, όταν γεννήθηκε αυτή η καθαρή και ατόφια φωνή του λαϊκού τραγουδιού, η Βίκυ Μοσχολιου η οποία έγινε πράγματι γνωστή και από τον κινηματογράφο στη δεκαετία του «60, σε πολλές ελληνικές ταινίες και βέβαια σε τραγούδια που έγραψε για τη φωνή της ο Γιώργος Ζαμπετας.

Ο ίδιος ο Ζαμπετας είχε πει για τη Βίκυ Μοσχολιου (_Αυτή είναι η Α’ Εθνική του λαϊκού τραγουδιού), και επίσης ( _ Η Μαρία Κάλλας του Λαϊκού Τραγουδιού).

Το 1962, το Πάσχα εκείνης της χρονιάς η Μοσχολιου έκανε το ντεμπούτο της στο χώρο ξεκινώντας από το μαγαζί «Τριανα του Χειλα» στη Λεωφόρο Συγγρού 170, στον Άγιο Σωστη στη Καλλιθέα.

Λέγεται επίσης πως από το μαγαζί αυτό που ήταν απέναντι από τη «Λουζιτανια» πέρασε κυριολεκτικά η dream team του Λαϊκού Τραγουδιού!… από το Στέλιο Καζαντζίδη, Γιάννη Παπαϊωάννου, Μανώλη Χιώτη, Πάνο Γαβαλα μέχρι και το Γρηγόρη Μπιθικωτση και επίσης η σπουδαία φωνή της Βίκυς Μοσχολιου.

Το 1964 ο Σταύρος Ξαρχάκος, ( άλλος μεγάλος σημαντικός συνθέτης), ανακαλύπτει τη φωνή αυτή και τη χρησιμοποιεί στη ταινία «Λόλα», στη ταινία αυτή έχει ντύσει με τη μουσική του και η Βίκυ Μοσχολιου ερμηνεύει με αυτή τη βαθιά φωνή της το τραγούδι με τίτλο «Χάθηκε το φεγγάρι», λίγο πριν πέσουν οι τίτλοι τέλους στη ταινία.

Καθιερώνεται από τότε και αργότερα σε συνεργασία με το Ζαμπετα στα τραγούδια » Ένα αστέρι πέφτει πέφτει» και ακολουθούν τα «Πάει πάει», «Δειλινα», «Ξημερώματα», «Αλήτης» Μετά από μία μεγάλη λαμπρή καριέρα η μεγάλη μας λαϊκή τραγουδιστρια των μεγάλων επιτυχιών, έρχεται να πάρει την απόφαση της να σταματήσει το 1972 και να εγκαταλείψει τα νυχτερινά κέντρα και να κατέβει στις Μπουάτ της Πλάκας και τη συναντάμε στο «Ζουμ » και μετά στο «Ζυγό».

Ο Τσαρούχης την ονόμασε «__ Κοτοπούλη του Ελληνικού Τραγουδιού». Η Βίκυ Μοσχολιου χαρακτηριστικε Alto – mezzo, δηλαδή Βαρύτερη γυναικεία φωνή. Εμφανίστηκε επίσης στο Κάρνεγκι Χολ στη Νέα Υόρκη, στο Ρογιαλ Άλμπερτ Χολ στο Λονδίνο και στο Ολυμπια στο Παρίσι, κάτι που για να ακριβολογουμε δεν ήταν εύκολο εκείνη την εποχή να βγεις στο σανίδι αυτών των μεγάλων αιθουσών παγκοσμίως, έπρεπε να είσαι καταξιωμένος καλλιτέχνης.

Ομως η Μοσχολιου τα κατάφερε με την ιδιότυπη εκφραστική ερμηνεία της, διότι ιστορικά για 21 χρόνια έβαλε σφραγίδα στο ελληνικό τραγούδι, ήταν η πιο γνήσια λαϊκή φωνή και δεν ήταν τυχαίο που πήρε αρκετά εύσημα από σημαντικούς και σπουδαίους ανθρώπους της Τέχνης.

Η συνεργασία της με το Ζαμπετα άρχισε με το περιστατικό που η ίδια έχει πει σε συνεντεύξεις της, ( __ Είχα δει ένα πρωί στο λεωφορείο το Ζαμπετα….

Τον επισκέφτηκα στο σπίτι του στο Αιγάλεω και του ζήτησα δουλειά.) Από ‘κείνη τη μέρα γεννήθηκε η πρώτη επιτυχία της με το τραγούδι » Πόρτα κλειστή τα χείλη σου» του Δημήτρη Χριστοδούλου στους στίχους και ήταν το έτος 1964.

Όμως ύστερα από 41 χρόνια σβήνει η φωνή αυτή στα 62 της χρόνια στις 16 Αυγούστου του 2005 στο σπίτι της στους Θρακομακεδονες από καρκίνο του παγκρεως.

Κλείνοντας αφιερώνω σε όλους εσάς ένα από τα τόσα πολλά τραγούδια του συνθέτη Γιώργου Ζαμπετα με τη Βίκυ Μοσχολιου. » Το Αδιέξοδο»

Ιστορική, βιογραφική έρευνα και σύνταξη κειμένου : Fanis Zanas Τελική επεξεργασία του άρθρου :MFARK.

ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΛΑΜΙΝΙΩΝ ΒΗΜΑ ΦΑΝΗΣ ΖΑΝΑΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά