Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

» ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΙΩΤΗΣ – ΜΑΙΡΗ ΛΙΝΤΑ «

Πριν ξεκινησω και αυτη τη φορα να γραψω αυτο το αρθρο γυρω απο τη μουσικη και να γνωρισουμε παλι μαζι μουσικα αγαπητοι φιλες και φιλοι , θαθελα να αναφερω πως ειχαμε την ιδια σκεψη με το συνεργατη μου mfark , πανω στο συγκεκριμενο αρθρο με τιτλο » ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΙΩΤΗΣ -ΜΑΙΡΗ ΛΙΝΤΑ » , ενα μοναδικο ντουετο στο ελληνικο τραγουδι για μια 10ετια .

Ας μιλησουμε για μουσικη λοιπον και στο δευτερο κυκλο με γνωστα μουσικα ντουετα και βεβαια με αυτο το αρθρο κλεινει ο κυκλος αυτος.

Ο Μανωλης Χιωτης γεννηθηκε στις 21 Μαρτιου του 1921 στη Θεσσαλονικη , αλλα για καποιους αλλους στο Ναυπλιο και αυτο συμβαινει , διοτι σε μικρη ηλικια 15 ετων οι γονεις του μετεκομησαν στο Ναυπλιο .

Ο πατερας του Διαμαντης Χιωτης υπηρξε βαρυμαγκας , οπως αναφερεται στην ερευνα μας, απο το Πειραια με καταγωγη απο το Λεωνιδιο της Αρκαδιας.

Ο Μανωλης Χιωτης συνθετης λαικης μουσικης στο Ελληνικο Πενταγραμμο , απο τους σημαντικοτερους του λαικου τραγουδιου και σπουδαιος δεξιοτεχνης του μουζουκιου , ο οποιος εφερε επανασταση στο λαικο τραγουδι και στην ελληνικη μουσικη γενικοτερα.

Ο ιδιος επινοησε τη τετραχορδη παραλλαγη του μπουζουκιου και δημιουργησε το πρωτο » κοσμικο κεντρο » . Απο μικρος ο Χιωτης ασχοληθηκε με τα λαικα οργανα , ξεκοινωντας και μαθαινοντας κιθαρα κοντα σε Θεσσαλονικιο μουσικοδιδασκαλο, αρχιζοντας με κιθαρα , μπουζουκι και στη συνεχεια εμαθε ουτι .

Οπως ηδη ειπαμε στην αρχη , στα 15 του , βρεθηκε στο Ναυπλιο με τους γονεις του και αρχισε να εργαζεται επαγγελματικα ως μουσικος .

Το 1935 πηγαινει στην Αθηνα για να σπουδασει βιολι και τοτε γνωριζει το Στρατο Παγιουμτζη , ο οποιος τον εχει διπλα του να παιζει μπουζουκι στο κεντρο » Δασος » του Βοτανικου , ενω το 1937 ακολουθει το ρεμπετικο μοτιβο και ηχογραφει το πρωτο του δισκο με το τραγουδι » Το Χρημα Δε Το Λογαριαζω» και γινεται αμεσως επιτυχια .

Μεχρι το πολεμο συνεχιζει να γραφει τραγουδια , αλλα και μετα , ομως σαν ειδικος πια μπουζουξης ο Χιωτης βλεπει πως με το κλασικο μπουζουκι δεν μπορει να αποδωσει , γρηγοροτερες σε ρυθμο , μουσικες εκτελεσεις , και προχωρει στη μεγαλη καινοτομια προσθετοντας αλλη μια χορδη στο οργανο και ετσι δημιουργει το » τετραχορδο μπουζουκι » και ανοιγει ο οριζοντας για ασυλληπτες σε ταχυτητα εκτελεσεις σε σχεση με το κλασικο μπουζουκι .

Στη 10ετια 1950 ταυτοχρονα πρωτος εφαρμοζει τη χρηση του ενισχυτη σε λαικο οργανο και αρχιζει το Αρχοντορεμπετικο και το μπουζουκι μαινει στη λεγομενη » υψηλη κοινωνια » και βεβαια για χατηρι της , αρχιζει επιλλεγοντας να γραφει , πια ο Μανωλης Χιωτης , αυτος ο σπουδαιος πλεον δεξιοτεχνης του μουζουκιου και σημαντικος καταξιωμενος συνθετης , μουσικες και τραγουδια με Λατινοαμερικανικο υφος και χαρακτηρα οπου κυριαρχει το ειδος χορου , το mambo

Διχως αλλο εχει μεινει στην ιστορια του ελληνικου τραγουδιου η χαρακτηριστικη φραση στο ανεπαναλυπτο τραγουδι με τη Μαιρη Λιντα ( οταν τελειωνει το » Περασμενες Μου Αγαπες » …..Χιωτη Μαμπο . ). Ετσι λοιπον αποκαλειται απο τον τυπο τοτε » Οδηγος του μπουζουκιου στα σαλονια » .

Πρωτο κεντρο διασκεδασης δημιουργησε ο ιδιος μετα το πολεμο , το γνωστο » Πιγκαλ » , ενα κοσμικο κεντρο της Αθηνας και στα τελη του 1950 παρουσιαζει το προγραμμα του στο πασιγνωστο τοτε κεντρο » Σπηλια » , η Σπηλια του Παρασκευα » , στο Πειραια και συγκεκριμενα στη Καστελλα , που εχει διαμορφωθει αναλογα .

Ετσι ο χωρος προ του αρχαιου Σηραγγιου , να βλεπεις αυτη την ιδιαιτερη πιστα στην οποια γυριστηκαν τα περισσοτερα πλανα πολλων σχετικων κινηματογραφικων σκηνων με θεμα τη συμμετοχη κοσμικων κεντρων και αυτη η διαμορφωση εκανε τους σκηνοθετες να πλαναρουν διαφορα πλανα στις σκηνες με καλλιτεχνες στη πιστα να εμφανιζονται τραγουδωντας με ορχηστρα και φυσικα το ντουετο Μανωλης Χιωτης _ Μαιρη Λιντα , που ηταν στο φορτε του , εκεινη την παραδεισενια εποχη του Ελληνικου Σινεμα και Τραγουδιου .

Το 1953 ο Χιωτης επισκεπτεται την Αλεξανδρεια της Αιγυπτου με τη πρωτη του συζηγο , που ηταν και παρτενερ στα τραγουδια του , τη Ζωη Ναχη . Πανω απο 100 μερες διασκεδαζε τους επισκεπτες του καζινου » ΕΞΕΛΣΙΟΡ » εκει στην Αλεξανδρεια και επεστρεψε για 4 μερες στο Καιρο , στο » CIRO ‘ S » , ενα αλλο μαγαζι , στο οποιο εκανε εμφανισεις με μεγαλη επιτυχια , ενω ξαναγυρισε στην Αλεξανδρεια για αλλες ακομα 4 μερες .

Ολα αυτα πραγματοποιηθηκαν στα τελη του 1953 εως στις αρχες του 1954. Το 1960 τον βρισκουμε στην Αθηνα και απο το Υπουργειο Εξωτερικων προτασεται να διασκεδαζει τους υψηλα ισταμενους , αρχηγους κρατων και ηγεμονες , οταν επισκεπτονται την Ελλαδα .

Μαλιστα τον στελνουν στο Λευκο Οικο των Η.Π.Α. με αφορμη τα γενεθλια , του τοτε Προεδρου της Αμερικης Λιντον Τζονσον , οπου η εμφανιση του παιζει σημαντικο ρολο στους Ελληνες της Αμερικης , αλλα και για την καλλιτεχνικη του καριερα ειναι το εναυσμα να καθιερωθει με αυτο το νεο ειδος τραγουδιων ο Μανωλης Χιωτης , καθως λοιπον εκει στην Αμερικη γνωριζει μεγαλα ονοματα του Hollywood και της Μουσικης Σκηνης .

Ειναι το 1965 και ο Τζιμυ Χεντριξ παιζει σε ενα μαγαζι στο Σικαγο , ενω στο διπλανο ( μαγαζι ) , παιζει ο Μανωλης Χιωτης και λεγεται πως οταν ο Χεντριξ πηγε και τον ακουσε , απο τη πρωτη στιγμη αισθανθηκε δεος , αναφωνοντας χωρις κανενα δισταγμο η κομπλεξ ( _ Ο Χιωτης παιζει κιθαρα καλυτερα απο εμενα ! )

Ο Μ. Χιωτης απετελεσε εναν απο τους κορυφαιους ελληνες δεξιοτεχνες του μπουζουκιου .

Ο ιδιος ο Μαρκος Βαμβακαρης ειχε πει ( _ Τον ατιμο , το πρωι του δειχναμε ενα τραγουδι και το βραδυ ερχοταν να μας δειξει πως να το παιξουμε . ) .

Λεγεται πως 1500 τραγουδια εγραψε στο ενεργητικο του και οτι ο Μικης Θεοδωρακης στηριχτηκε πανω στο Χιωτη για να ηχογραφισει το πρωτο του δισκο με το μουσικο ιστορικο του , εργο τον ΕΠΙΤΑΦΙΟ του Γιαννη Ριτσου , ενω την ιδια εποχη , ο Χιωτης , συνεργαστηκε ταυτοχρονα και με τον Μανο Χατζιδακι .

Οι μεγαλυτερες επιτυχιες του , αποδωθηκαν απο τη Μαιρη Λιντα , ως η δευτερη συζηγος του ,για 10 χρονια και ο κοσμος , το πλατυ κοινο γνωρισε το καταπληκτικο αυτο ντουετο , και μεσα απο τις πολλες ελληνικες ταινιες , του ασπρομαυρου ,αλλα και εγχρωμου κινηματογραφου .

Ο Χιωτης παντρευτηκε τρεις φορες . Με τη Ζωη Ναχη οπου απεκτησαν μαζι δυο παιδια . Το 1958 με τη Μαιρη Λιντα και χωριζει το 1967 , ενω η τριτη συζηγος του , ηταν η Μπεμπα Κυριακιδου ως το υπολοιπο της ζωης του , η οποια εζησε απο το 1936 ως το 2019 και βεβαια υπηρξε και κεινη το τριτο ντουετο μαζι του στα τραγουδια που εγραψε ο Χιωτης . 1970 , ταταλυτικη χρονια για το σπουδαιο συνθετη , διοτι ειχε επιδεινωθει η υγεια του , απο μια καρδιακη προσβολη .

Τελη Φεβρουαριου με αρχες Μαρτιου της ιδιας χρονιας , πηγαινει μαζι με αλλους τρεις καλλιτεχνες εξω απο τις φυλακες του Ορωπου , παιζοντας το τραγουδι » Ροδοσταμο » για το φιλο του , Μικη Θεοδωρακη , ο οποιος ηταν μεσα τοτε , απο την Δικτατορια και με αφορμη αυτο το γεγονος συνεληφθει αργοτερα απο τις αρχες .

Στις 20 Μαρτιου το 1970 , ο γλυκος αυτος συνθετης , Μανωλης Χιωτης αφηνει την τελευταια του πνοη , απο καρδιακη ανεπαρκεια , στο Ιπποκρατειο Νοσοκομειο της Αθηνας , ενω η αναγγελια του θανατου του σσγκλονιζει με συγκηνηση το πανελληνιο καθως οι Ραδιοφωνικοι και Τηλεοπτικοι Σταθμοι της εποχης , Υ.ΕΝ.Ε.Δ. Και Ε.Ι.Ρ. κανουν ειδικες αφιερωσεις , ενω ο Ημερησιος Τυπος εχει εγκωμιαστικους τιτλους .

Απο το 1946 εως το 1962 οι επιτυχιες του Μανωλη Χιωτη ειναι τεραστιες και θαθελα φιλες και φιλοι να σας παρουσιασω μερος αυτων χρονολογικα . 1946 Πασατεμπος , 1952 Τακα τακα τα πεταλακια , 1955 Αποψε φιλα με , 1956 Θεσσαλονικη μου μεγαλη φτωχομανα , 1958 Ηλιοβασιλεματα , 1959 Περασμενες μου αγαπες ,1960 Παρε το δακρυ μου , 1961 Δεν θελω πια να ξαναρθεις , 1962 Ησκουνα , 1964 Παρεμε στο τηλεφωνο , και πληθος πολλων αλλων κλασικων τραγουδιων .

Το 1935 9 Νοεμβριου γεννιεται η Μαιρη Δημητροπουλου στο Πυργο της Ηλειας και αναφερομαι ιδιαιτερα σε μια σπουδαια και γλυκια φωνη , με ενα ωραιο προσωπο καθως στο μαμπο ειναι ενα ξεχωριστο ταλεντο και με αριστο τροπο χαρακτηριζεται μοναδικη οταν το χορευει διπλα στο Μανωλη Χιωτη , διχως αλλο μιλαμε για τη γνωστη σε ολους , Μαιρη Λιντα .

Η Λιντα ξεκινησε σε μικρη ηλικια απο τα ταλεντα του Ορεστη Λασκου και μετα εμφανιστηκε σε βαριετε και καμπαρε της εποχης , μεχρι που συναντησε το Μανωλη Χιωτη και απετελεσαν μαζι οι δυο απο τα πιο δημοφιλεστερα καλλιτεχνικα ντουετα στο τραγουδι της 10ετιας «60 και οπως προαναφερα στην αρχη , υπηρξε η δευτερη συζηγος του Χιωτη. Εμφανιστηκαν σε αρκετες ελληνικες ταινιες στο κινηματογραφο καθως επισης την ειδαμε την ιδια να εχει ενα χαρακτηριστικο πολο ως ηθοποιος στη ταινια » ΤΡΕΙΣ ΚΟΥΚΛΕΣ ΚΙ ΕΓΩ »

Η ταινια προβληθηκε στις κινηματογραφικες αιθουσες το 1960 και βεβαια η Μαρη Λιντα να παιζει σ αυτη τη ταινια , στη μοναδικη της κινηματογραφικη εμφανιση , και να υποδιεται μια ατακτη ηρωιδα , συζηγο του Τακη Χριστοφορατου .

Οταν η Λιντα τραγουδησε διπλα στο Χιωτη στη » Σπηλια του Παρασκευα » στο Πειραια ,εκεινο το βραδυ ειχαν παει να τους ακουσουν η Μαρια Καλλας με τη Πριγκηπισα του Μονακο τη Γκρεης Κελλυ . Λεγεται μαλιστα συμφωνα με την ιστορικη μας ερευνα ,οτι πριν φυγουν πηγαν στο καμαρινι του Χιωτη και της Λιντας και η Καλλας ειπε ( __

Ηταν μεγαλη μου τιμη να σας ακουσω αυτη τη βραδια , ηταν η πιο ευχαριστη η αποψινη της ζωης μου ….επισης με ειχε βαλει η Πριγκηπισα Γκρεης να της μεταφραζω συνεχως τα τραγουδια στ Αγγλικα ….η φωνη σου ειναι το Αηδονι του Λαικου Τργουδιου !!! ) .

Η Λιντα κανει δευτερο γαμο με τον Αλεξανδρο Θεοχαρη και αποκτα μια κορη , μαλιστα σε μια συνεντευξη της , το 2012 , λεει η ιδια , πως εφθγε διοτι δεν αντεχε την ασχημη συμπεριφορα του , ηταν σκληρος και την εδερνε . Φευγοντας λοιπον και εχοντας στα χερια της » χρυσο δαχτυλιδι » τη φωνη της , κανει τη δικη της καριερα στο τραγουδι .

Το 1961 στο Φεστιβαλ Τραγουδιου της Θεσσαλονικης κερδιζει το Πρωτο Βραβειο με το τραγουδι » Απαγωγη » και η πρωτη της δισκογραφια ειναι το τραγουδι » Πικρο ποτηρι » του Κωστα Καπλανη . Ακολουθουν παρα πολλες επιτυχιες σε συνεργασια με τους συνθετες Μανωλη Χιωτη , Μικη Θεοδωρακη ,

Μανο Χατζιδακι ,Βασιλη Τσιτσανη και πολλους σημαντικους αλλους. Μερος των μεγαλων επιτυχιων της στο τραγουδι ειναι , ΑΦΟΥ ΤΟ ΘΕΣ ,ΠΑΡΕ ΤΟ ΔΑΚΡΥ ΜΟΥ ,ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΠΟΤΗΡΑΚΙ , ΜΥΡΤΙΑ , ΑΘΗΝΑ ΚΟΡΗ Τ ΟΥΡΑΝΟΥ ,ΕΙΜΑΣΤΕ ΖΕΥΓΑΡΙ ΦΙΝΟ , Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ Η ΜΑΡΓΑΡΩ , ΕΡΩΤΑ ΜΟΥ ΚΑΤΕΡΓΑΡΗ , ΘΑΛΑΣΣΟΠΟΥΛΙΑ ΜΟΥ , ΛΑΟΣ ΚΑΙ ΚΟΟΛΩΝΑΚΙ , ΤΟ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ Τ ΑΓΟΡΑΚΙ ΜΟΥ , ΚΑΝΕ ΤΟ ΠΟΝΟ ΣΟΥ ΧΑΡΑ , ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ , ΑΝ ΘΥΜΗΘΕΙΣ Τ ΟΝΕΙΡΟ ΜΟΥ ,….και αλλες τοσες σημαντικες επιτυχιες .

Καπου εδω σας αφηνω να θυμηθειτε μαζι μου ολα αυτα τα χρυσα τραγουδια με το ΜΑΝΩΛΗ ΧΙΩΤΗ και τη ΜΑΙΡΗ ΛΙΝΤΑ .

Ερευνα και συνταξη κειμενων FANIS ZANAS . Τελικη επιμελεια αρθρου MFARK

ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΛΑΜΙΝΙΩΝ ΒΗΜΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά