Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Γράφει ο Μάνος Κιλημάντζος

 

  1. Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ – ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ

Αμέσως μετά την μάχη του Μυριοκεφάλου (1187 μ.χ.) γίνεται η Τρίτη Σταυροφορία.

Ο Σουλτάνος των Αράβων ο Σαλαδίν ανακαταλαμβάνει την Ιερουσαλήμ και τα γύρω εδάφη (εκτός της παραλιακής ζώνης). Αυτή είναι και η αφορμή της 3ης Σταυροφορίας υπο την ηγεσία του Φρειδερίκου Μπαρμπαρόσα  (Γερμανία), του Φιλίππου  (Γαλλία) και του Ριχάρδου Λεοντόκαρδου (Αγγλία). Σε αυτήν την Σταυροφορία παρατηρείται και η πρώτη ανάμιξη της Αγγλίας σε κοινή Ευρωπαϊκή εκστρατεία.

Φτάνουν στους Αγίους τόπους δια θαλάσσης, μέσω Βενετίας. Στην διαδρομή ο Ριχάρδος καταλαμβάνει την Κύπρο και την παραδίδει στους Ναϊτες ιππότες.

Το Βυζάντιο, αδυνατισμένο απο την ήττα στο Μυριοκέφαλο, δεν μπορεί να υπερασπιστεί το νησί….

Ο Μπαρμπαρόσα πάει απο ξηράς. Φτάνει προ της Κωνσαντινουπόλεως και έρχεται σε συμφωνία με τους Βυζαντινούς για προμήθεια φτηνών τροφίμων με αντάλλαγμα την αποφυγή λεηλασιών. Παρ όλα αυτά η συμφωνία καταπατείται και γίνονται μεγάλες λεηλασίες. Το πρόβλημα τελειώνει όταν οι Σταυροφόροι περνάνε στην απέναντι ακτή (Μ.Ασία). Ο Φρειδερίκος Μπαρμπαρόσα καταλαμβάνει το Ικόνιο.  Όμως, κάνοντας μπάνιο σε ένα ποτάμι πνίγεται. Με τον θάνατό του σβύνει ουσιαστικά και η 3η Σταυροφορία.

Όμως επειδή είχε έλθει σε ρήξη με το Βυζάντιο ο Φρειδερίκος είχε εξουσιοδοτήσει τον γιό του να κάνει πόλεμο στο Βυζάντιο. Πόλεμος δεν έγινε τελικά, αλλά η στάση των δυτικών είναι ενδεικτική των μελλοντικών τους διαθέσεων έναντι της αυτοκρατορίας. Οι Φράγκοι πλέον βλέπουν εχθρικά το Βυζάντιο (μάλιστα κατηγόρησαν τους Βυζαντινούς για τον θάνατο του Φρειδερίκου καθώς και για καθυστέρηση στις διευκολύνσεις για να περάσουν στην απέναντι ακτή.

(Τα γεγονότα της εποχής περιγράφει ο ιστορικός Νικήτας Χωνιάτης)

 

4Η ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ – ΠΡΩΤΗ ΑΛΩΣΙΣ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ

Ο αυτοκράτορας Ισαάκιος Άγγελος είναι ανίκανος και το 1198 μ.χ. καθαιρείται απο τον αδελφό του Αλέξιο 3ο Αγγελο. Ο γιός του Ισαάκιου (Αλέξιος ο 4ος) δραπετεύει στην Δύση και εκεί προσπαθεί να βρεί συμμάχους για να πολεμήσει τον Αλέξιο 3ο.

Πάπας στην Ρώμη είναι ο Ιννοκέντιος ο 3ος, μεγάλος εχθρός του Βυζαντίου και στην Βενετία που έχει γίνει πολύ πλούσια και δυνατή λόγω του στόλου της, Δόγης είναι ο Ερρίκος Δάνδολος.

Οι δυτικοί αποφασίζουν 4η Σταυροφορία.

Συγκεντρώνονται στην Βενετία για να μεταφερθούν, έναντι αμοιβής, στην Βαλκανική χερσόνησο. Οι Σταυροφόροι όμως δεν μπορούν να πληρώσουν στην Βενετία να συμφωνημένα ναύλα (1201 μ.χ.) και έτσι πολεμάνε για λογαριασμό της Βενετίας και καταλαμβάνουν Δαλματικά εδάφη επ ονόματί της.

Στο αδιέξοδο που αντιμετωπίζουν οι Σταυροφόροι με τα ναύλα, εμφανίζεται ο Αλέξιος ο 4ος και ζητά την βοήθειά τους για να ανατρέψει τον Αλέξιο τον 3ο υποσχόμενος χρήματα.

Η συμφωνία κλείνεται και οι Σταυροφόροι στρέφονται πλέον κατα την Κωνσταντινουπόλεως.

Ο Δόγης της Βενετίας στηρίζει την εκστρατεία αφού ο Αλέξιος ο 4ος του υποσχέθηκε μονοπώλειο στο Αιγαίο.

Επίσης την εκστρατεία στηρίζει και ο πάπας Ιννοκέντιος έχοντας πάρει την υπόσχεση του Αλεξίου του 4ου για υποταγή της Ανατολικής εκκλησίας στην Ρώμη.

Το 1203 μ.χ. ξεκινά η πολιορκία της Κωνσταντινούπολης.

Ο δυτικός ιστορικός Βιλαρδουίνος, αναφέρει οτι οι δυτικοί έμειναν έκθαμβοι απο την μεγαλοπρέπεια της Πόλης.

Η πολιορκία κρατά 4 μήνες και γίνεται και δια ξηράς αλλά και δια θαλάσσης (Βενετοί).

Ο Αλέξιος ο 3ος τελικά δραπετεύει και πέρνοντας μαζί του τους βασιλικούς θησαυρούς πάει στην Αδριανούπολη.

Ετσι η Κωνσταντινούπολη ανοιγει τις πόρτες της.

Ο Αλέξιος ο 4ος ενθρονίζεται και πλέον πρέπει να εξοφλίσει τους δυτικούς.

Δεν έχει τόσα χρήματα και δίνει μέρος του χρέους του λέγοντάς τους να περιμένουν την Άνοιξη για τους νέους φόρους.

Εν τω μεταξύ οι δυτικοί μπαινοβγαίνουν στην Πόλη ως ιδιώτες. Βλέπουν τον τεράστιο πλούτο της Πόλης και ο φθόνος τους μεγαλώνει.

Ο λαός, βλέποντας οτι ο Αλέξιος ο 4ος είναι έτοιμος να δώσει τα πάντα στους δυτικούς, εξεγείρεται, τον θανατώνει και ενθρονίζει τον Αλέξιο τον 5ο τον Μούρτζουφλο (Φεβρουάριος 1204 μ.χ.).

Ο νέος αυτοκράτωρ λέει στους δυτικούς οτι δεν αναγνωρίζει τις συμφωνίες που έκανε ο προκάτοχός του και τους ζητά να αποχωρήσουν απο τα Βυζαντινά εδάφη.

Οι Φράγκοι αντ’ αυτού πολιορκούν την Πόλη (Απρίλιο 1204 μ.χ) και σε λίγες μέρες την καταλαμβάνουν (ΤΡΙΤΗ , 13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1204 μ.χ.).

Ο Μούρζουφλος σκοτώνεται και ο στρατηγός Θεόδωρος Λάσκαρις δραπετεύει μαζί με τον αδελφό του Κωνσταντίνο, στην Νίκαια όπου ανακηρύσσει την αυτοκρατορία της Νικαίας με σκοπό την απελευθέρωση της Κωνσταντινουπόλεως (πράγματι 57 χρόνια αργότερα, στις 15 Αυγούστου του 1261, ο Μανουήλ Παλαιολόγος , ορμώμενος απο την Νίκαια θα απελευθερώσει την Πόλη).

Μετά την πτώση, η λεηλασία είναι τρομερή! Όλοι οι θησαυροί της Κωνσταντινούπολης μεταφέρονται στην Δύση. Οι δυτικοί, σφάζουν, βιάζουν, λεηλατούν και καταστρέφουν τα πάντα για 3 μέρες.

Μέχρι και τις βιβλιοθήκες λεηλάτησαν και χρησιμοποιησαν τα βιβλία ως καύσιμο για το μαγείρεμα του φαγητού τους.

Τα εδάφη της αυτοκρατορίας μοιράζονται διάφοροι φεουδάρχες.

Τυπικά εκλέγεται και αυτοκράτορας της Κωνσταντινουπόλεως ο Γοδεφρίδος Βιλαρδουίνος.

Απο το μοίρασμα όμως έμεινε εξω ο πάπας Ιννοκέντιος, ο οποίος για αντίδραση «καταδικάζει» χλιαρά την καταστροφή που έκαναν οι δυτικοί στην Πόλη.

Οι Φράγκοι θα μείνουν στην Πόλη για 57 χρόνια. Όταν η Πόλη θα ελευθερωθεί όμως, θα είναι ένα φάντασμα του παρελθόντος. Απογυμνωμένη απο όλους τους θησαυρούς της και με ελάχιστους κατοίκους πλέον (απο 1.000.000 κατοίκους το 1204 , είχε μείνει με 50.000 κατοίκους το 1261).

Μετά την Πόλη , οι Φράγκοι καταλαμβάνουν και λεηλατουν και την Θεσσαλονίκη.

Κατα τους Φράγκους, στην Κωνσταντινούπολη είχε συσσωρευτεί τα 2/3 του πλούτου της γης ολόκληρης!!!!

Στην υπόλοιπη Ελλάδα η πτώσις της Πόλης δεν δημιουργεί μεγάλη αίσθηση δεδομένης της δυσαρέσκειας των κατοίκων για την απόλυτα προνομιακή και κυρίαρχη αντιμετώπιση της Κωνσταντινουπόλεως σε σχέση με τις υπόλοιπες πόλεις του κράτους.

Η πτώσις όμως είχε και ένα καλό. Φέρνει την ομόνοια στους Έλληνες που έχουν πλέον εθνικό όραμα να την πάρουν πίσω.

Με την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως στους Φράγκους τελειώνει και η ΜΕΣΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗ  περίοδος.

 

 

Για το ΣΑΛΑΜΙΝΙΩΝ ΒΗΜΑ

Μάνος Κιλημάντζος

 

(Συνεχίζεται … 51)

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.

Με Μια Ματιά