Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΦΑΝΗΣ ΖΑΝΑΣ

Ας μιλήσουμε για μουσική » Βασίλης Τσιτσάνης – Σωτηρία Μπελλου»

Μετά  από το τελευταίο άρθρο μας στη στήλη αυτή – με θέμα όπως πάντα τη μουσική, επανερχομαστε και πάλι φίλες και φίλοι, να μιλήσουμε για μουσική και μάλιστα φέτος εγκαινιαζουμε μία νέα σειρά θεμάτων, γνωρίζοντας καινούργια μουσικά μονοπάτια.

 

Στο πρώτο μας μουσικό μονοπάτι θα συναντήσουμε ένα μεγάλο καθαρόαιμο λαϊκό συνθέτη και μία σπουδαία ερμηνεύτρια, ιδανική για τα τραγούδια που έγραψε πάνω στη φωνή της.

Πρόκειται λοιπόν για το Βασίλη Τσιτσάνη κα τη Σωτηρία Μπελου.

Πάμε τώρα, πολλά χρόνια πίσω ιστορικά στο περασμένο αιώνα και συγκεκριμένα στη δεύτερη δεκαετία. 1915, 18 Ιανουαρίου, στα Τρίκαλα γεννιέται η σημαντικοτερη φυσιογνωμία του ρεμπετικου και λαϊκού τραγουδιού, συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής, ο οποίος παίζει μπουζούκι.

Πρόκειται για το μεγάλο στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού, το Βασίλη Τσιτσάνη. 1936, ο συνθέτης κατεβαίνει στην Αθήνα για σπουδές στη νομική, αλλά σύντομα το κερδίζει η μουσική.

Οι πρώτες του εμπειρίες με τα μουσικά της εποχής και βέβαια πάνω στο λαϊκό τραγούδι, ξεκινούν με τα ακούσματα του, από το Βαγγέλη Παπαζογλου και Μάρκο Βαμβακάρη.

Ο Βασίλης Τσιτσάνης πρωτοεμφανίζεται στο μαγαζί » Μπιζέλια » όπου αργότερα γνωρίζει το Δημήτρη Περδικοπουλο που το πηγαίνει στην ODEON και ηχογραφεί τα πρώτα του τραγούδια και είναι ( το πρώτο του τραγούδι με τίτλο.) : » Σ’ ένα ντεκε μπουκαρανε».

Στη τριετία 1937 – 1940, γράφει τραγούδια για τους Στράτο Παγιουμτζη και Στελλακη Περπινιαδη. 1942 – 1946, Θεσσαλονίκη, Γερμανική Κατοχή, στο » Ουζερί ο Τσιτσάνης», ο συνθέτης γράφει το τραγούδι » Συννεφιασμένη Κυριακή», βέβαια το νόημα των στίχων του τραγουδιού αγγίζει τη βασανισμενη ζωή του Έλληνα κάτω από Κατοχή Γερμανών και μετά από ένα σκληρό εμφύλιο, και η » Συννεφιασμένη Κυριακή» του Τσιτσάνη γίνεται το πλέον διάσημο λαϊκό τραγούδι, όπου ακούγεται ακόμα μέχρι τις μέρες μας.

Το 1946 επιστρέφει στην Αθήνα και ηχογραφεί και πάλι, ενώ δίπλα του εμφανίζονται μεγάλες γυναικείες φωνές, όπου γίνονται ευρέως γνωστές τραγουδιστριες. Ξεχωρίζουν οι Σωτηρία Μπελου, Ιωάννα Γεωργακοπουλου, Μαρίκα Νίνου και ο Πρόδρομος Τσαουσακης.

Ένα χρόνο αργότερα ο Τσιτσάνης ανακαλύπτει τη σημαντική Σωτηρία Μπελου, μια ιδιαίτερη φωνή που γεννήθηκε στη Δροσιά, μια παραθαλάσσια περιοχή κοντά στη Χαλκίδα, στις 29 Αυγούστου του 1921, η οποία είχε τεράστια συμμετοχή στην αντίσταση με ένα πολυταραχο βίο.

Η φωνή της όμως τη καθιέρωσε ως κορυφαία Ελληνίδα τραγουδιστρια του λαϊκού και ρεμπετικου τραγουδιού, δίπλα στο συνθέτη, με μεγάλες επιτυχίες, αλλά και ερμηνεύοντας πολλούς σημαντικούς συνθέτες στο ελληνικό πεντάγραμμο.

Η Σωτηρία Μπελου βρέθηκε στην Αθήνα με την έναρξη του ελληνοιταλικου πολέμου στα 1940 και επτά χρόνια αργότερα, και όταν τελειώνει ο εμφύλιος, προσλαμβανεται ως τραγουδιστρια σε κέντρο στην Αθήνα μαζί με το Βασίλη Τσιτσάνη, κονοντας μεγάλες και σπουδαίες επιτυχίες όπου αναγνωρίζεται από τις καλύτερες ερμηνευτριες στα ρεμπέτικα, στα λαϊκά, ακόμα και στο έντεχνο ελληνικό τραγούδι.

Η Μπελου δημιουργεί τεράστια καριέρα μέσα σε 50 χρόνια, δηλαδή από το 1940 έως το 1990. Το 1997 η σπουδαίοτερη ερμηνεύτρια του Βασίλη Τσιτσάνη, αφήνει τη τελευταία της πνοή στην Αθήνα, στο Νοσοκομείο Σωτηρία, 27 Αυγούστου, ενώ ο Βασίλης Τσιτσάνης χάνει τη μάχη με το θάνατο, στο Βασιλικό Νοσοκομείο του Μπρομτον στο Λονδίνο του Ηνωμενου Βασιλείου, στις 18 Ιανουαρίου του 1984, την ημέρα των γενεθλίων του.

Μέσα στις αμέτρητες επιτυχίες που έγραψε ο Τσιτσάνης στα χρόνια της δημιουργίας του, πάνω στη σύνθεση και το στίχο, μέσα από τα τραγούδια του, ξεχωρίζουν πάρα πολλά ως σήμερα, που ακούγονται χωρίς δισταγμό, ως πρώτες εκτελέσεις και βέβαια αρκετά είναι τα πανέμορφα ζεϊμπέκικα που χορεύονται από τους λάτρες του ρεμπετικου, διότι μιλούν με τη μουσική και το στίχο τους μέσα στη ψυχή του Έλληνα.

Ο Βασίλης Τσιτσάνης κατάφερε να βγάλει το λαϊκό τραγούδι από όρια του περιθωρίου, όπου το είχαν τάξει τα αντικοινωνικα και ανατολίτικα στοιχεία του, για να το εντάξει στη καινούργια κοινωνική πραγματικότητα της μεταπολεμικης Ελλάδας.

Επίσης ο συνθέτης παίζει μπουζούκι σε πολλά τραγούδια, του άλλου σημαντικού συνθέτη του Μάνου Χατζιδάκι. Τελειώνοντας άρθρο αυτό πάνω στο Βασίλη Τσιτσάνη και τη Σωτηρία Μπελου.

Θέλω να αναφερθώ σε ένα σπουδαίο τραγούδι που γράφτηκε στα 1950 και ηχογραφήθηκε σε δίσκους 78 στροφών – γραμμοφώνου, με τιτλο » Μη μου ξαναφύγεις πια ( μάγκα μου.)».

Το τραγούδι αυτό είπαν οι Ρένα Νταλλια με το Πρόδρομο Τσαουσακη, σε πρώτη εκτέλεση. Όμως το 1976 στο κέντρο » Χάραμα» η Σωτηρία Μπελου πάνω στο πάλκο τραγουδούν μαζί με το Τσιτσάνη το ίδιο τραγούδι και έκτοτε παίρνει τεράστια επιτυχία ως σήμερα που ακούγεται.

Έτσι λοιπόν θα θελα να μοιραστώ αυτό το τραγούδι μαζί σας, διότι το θεωρώ από τα πιο σημαντικά στη προσωπική μου ζωή.

Σας ευχαριστώ!!!

ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΛΑΜΙΝΙΩΝ ΒΗΜΑ ΑΝΗΣ ΖΑΝΑΣ

( Κείμενο, Σύνταξη, Έρευνα άρθρου : Fanis Zanas.  επεξεργασία κειμένου : mfark.)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.