Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

« Γίνετε υπέροχοι, γίνετε επιφανείς, γίνετε ο καλύτερος» . Αυτή η ανταγωνιστική στάση ήταν η κινητήρια δύναμη της αρχαίας Ελλάδας από κάθε άποψη. Αυτό εξακολουθεί να είναι η κινητήρια δύναμη σήμερα, τουλάχιστον για χώρες με σημαντικά επιτεύγματα να δείξουν. « Πάντα να ξεχωρίσεις, να κάνεις καλύτερα από άλλους» υπήρξε η παρότρυνση για τους νέους από την εποχή του Ομήρου. Η αριστεία ήταν το πιο ευχάριστο επίτευγμα.

Ποιος ήταν εξαιρετικός

Ο Αχιλλέας ήταν εξαιρετικός. Αυτός ο ταλαιπωρημένος και χαλασμένος βασιλιάς που δεν θα ανεχόταν τίποτα. Αλλά … ήταν ανίκητος στη μάχη! Για αυτούς που τον είχαν δίπλα τους ήταν η εγγύηση για την επιτυχία.

Ο Οδυσσέας ήταν εξαιρετικός. Ο έξυπνος και πονηρός βασιλιάς της Ιθάκης, ο οποίος, χωρίς έλλειψη γενναιότητας, κέρδισε τις περισσότερες μάχες χρησιμοποιώντας τα λόγια και τις ιδέες του.

Ο Thales of Miletus ήταν εξαιρετικός. Ένας από τους «φυσικούς φιλόσοφους», ένας από τους δημιουργούς της φιλοσοφικής σκέψης. Διακρίθηκε στο μυαλό γιατί κατάφερε να το χρησιμοποιήσει με άνευ προηγουμένου τρόπο για την εποχή του: αντί να κολλήσει στην αντίληψη του κόσμου που πέρασε μέσα από μύθους, κοίταξε στον κόσμο για να βρει απαντήσεις.

Ο Θεμιστοκλής ήταν εξαιρετικός. Αυτός ο επινοητικός και ευέλικτος στρατηγός, που ήξερε πώς να πείσει ακόμη και τον πιο στενόμυαλο. Η αξιοσημείωτη νοημοσύνη του έσωσε ολόκληρο τον πληθυσμό της Αθήνας όταν οι Πέρσες εισέβαλαν και κατέστρεψαν τα πάντα.

Ο Περικλής ήταν εξαιρετικός. Ο ψυχρός και μακρινός στρατηγός που εξελέγη για 14 συνεχόμενα χρόνια χωρίς ποτέ να κολακεύει κανέναν. Επειδή ήταν ο καλύτερος ομιλητής, ο καλύτερος στη διαχείριση κρίσεων και επειδή ήταν τόσο ψυχρός που οι άνθρωποι τον ονόμασαν Ολυμπιακό. Διακρίθηκε επίσης στην αντοχή. Παρά το χτύπημα από την πολιτική του αντιπολίτευση, έκανε ό, τι πίστευε ότι ήταν σωστό για την πόλη του. Εξακολουθούμε να επωφελούμαστε ηθικά και υλικά από τις δημιουργίες αυτού του εξαιρετικού ανθρώπου.

Ο Αλέξανδρος ήταν εξαιρετικός. Ήταν τόσο εξαιρετικός που ονομαζόταν Μεγάλος. Υπέροχη δύναμη-ψυχή, αποφασιστικότητα, στρατηγική σκέψη, επίτευξη στόχου. Σε αυτόν τον σκληρό επίμονο άνδρα η Ελλάδα οφείλει τη δόξα που συνοδεύει το όνομά της μέχρι σήμερα.

Εξαιρετικό, ο καθένας στον τομέα του, ήταν και πολλοί άλλοι που ήταν αρκετά τυχεροί για να ζήσουν σε μια εποχή και περιβάλλον που ενθάρρυνε την αριστεία και επιβράβευσε τους ζωντανούς με τιμές και τους νεκρούς με τη μεταθανάτια φήμη. Γλύπτες, ποιητές, ρήτορες, φιλόσοφοι, στρατιωτικοί, πολιτικοί, επιστήμονες, αθλητές, όλοι άφησαν πίσω τους έναν ανεκτίμητο θησαυρό – που εξακολουθεί να τροφοδοτεί το μυαλό μας – επειδή ήθελαν να είναι και θα μπορούσαν να είναι εξαιρετικοί στον τομέα τους. Φυσικά, κάποιος θα μπορούσε επίσης να υπερέχει στο εμπόριο, αν νοιαζόταν μόνο για υλικά οφέλη. Όμως, ανεξάρτητα από το τι θα επέλεγε κανείς να ξεχωρίσει, θα ήξερε ότι υπάρχουν όρια που δεν πρέπει να διασχίζονται.

Η εποπτεία είναι η καλύτερη

Οι αρχαίοι αγαπούσαν τη δικαιοσύνη, αλλά δεν πίστευαν πολύ εξίσωση. Αυτός που ήταν πολύ ταλαντούχος, όχι μόνο μπορούσε, αλλά ήταν υποχρεωμένος να αναπτύξει το ταλέντο του και να γίνει σπουδαίος, με αυτόν τον τρόπο τιμά τον εαυτό του, την οικογένειά του και την πατρίδα του. Ωστόσο, δεν ήταν αφελείς. Γνώριζαν καλά το γεγονός ότι η ανθρώπινη φιλοδοξία μπορεί εύκολα να οδηγήσει σε υπερβολή και δεν περιφρόνησαν τίποτα περισσότερο από την έλλειψη μετριοπάθειας. Η ανταγωνιστικότητα είχε τα όριά της που ήταν γνωστά σε όλους από την ημέρα που γεννήθηκαν.

Μπορούμε να τα συνοψίσουμε με πέντε Delphic μέγιστα:

Τίποτα σε περίσσεια (ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ), τίποτα στην υπερβολή. Ο καθένας πρέπει να ελέγχει τον εαυτό του μέσα στα όρια που θέτει η κοινωνία που τον μεγάλωσε.

Περιφρονήστε την αίσθηση αίσθησης (ΥΒΡΙΝ ΜΙΣΕΙ). Η παραβίαση των ανθρώπινων μέτρων και η υπερβολική αλαζονεία δεν αφήνονται ατιμώρητα. Αυτός που πιστεύει ότι επειδή είναι μεγάλος στον τομέα του μπορεί να περάσει ως θεός, σύντομα θα χάσει το μυαλό του και θα οδηγηθεί σε ψύχωση. Τότε, ο Νέμεσης παρεμβαίνει, η τελική τιμωρία.

Κάτω κοιτάξτε κανένας (ΥΦΟΡΩ ΜΗΔΕΝΑ), μην κοιτάτε κάτω κανέναν. δεν έχει σημασία πόσο ψηλά έχετε φτάσει. Ένας σπουδαίος άνθρωπος πρέπει να είναι ευγενικός και ευγενικός. Με αυτόν τον τρόπο, προστατεύει τον εαυτό του από την αλαζονεία και όλοι γύρω του επωφελούνται.

Εξασκηθείτε στο τι είναι δίκαιο (ΠΡΑΤΤΕ ΔΙΚΑΙΑ). Δώστε σε οποιονδήποτε αξίζει, αυτός είναι ο ορισμός που έδωσε ο Αριστοτέλης για τη δικαιοσύνη. Μην δώσετε σε αυτόν που δεν του αξίζει ούτε να στενοχωρηθείτε από αυτόν που του αξίζει. Ανεξάρτητα από το πόσο ψηλά έχετε φτάσει, δεν μπορείτε ποτέ να φτάσετε ψηλότερα από τη δικαιοσύνη.

Αποκτήστε τον πλούτο δίκαια (ΠΛΟΥΤΕΙ ΔΙΚΑΙΩΣ). Ο πλούτος και ο πλούτος δεν δαιμονώθηκαν στην αρχαία Ελλάδα. Αλλά ο άδικος πλούτος ήταν. Κάποιος μπορούσε να κυνηγήσει το κέρδος, αλλά έπρεπε να το κάνει νόμιμα και να συνεισφέρει το δίκαιο μερίδιό του στο κράτος.

Γιατί πρέπει να υπερέχουμε;

Ο μόνος τρόπος να κατανοήσουμε τη ζωή στην ολότητά της και να ζήσουμε πλήρως είναι η επιδίωξη της αριστείας. Έτσι γεννήθηκε ο πολιτισμός, κάθε άνθρωπος θέλει να γίνει πιο ικανός, θέλει να ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους, να κάνει πράγματα για τα οποία θα θαυμάζεται, να κάνει καλό στον εαυτό του και στον κόσμο. Έτσι εξελίχθηκε η σκέψη, η επιστήμη και η τεχνολογία. Μερικοί εξαιρετικοί πήραν το μεγάλο βήμα και έλυσαν προβλήματα που ενοχλούσαν επίσης τα μη εξαιρετικά.

Σε έναν κόσμο όπου οι λιγότερο ικανοί θα έχουν τις ίδιες ανταμοιβές με τις εξαιρετικές, τι θα μπορούσε να παρακινήσει την επιθυμία να βελτιωθεί; Και ποια θα ήταν η έννοια του να προσπαθείς να κατακτήσεις την κορυφή, αν, όταν φτάσει τελικά σε όλα εξαντλημένα, απλά θα ανακαλύψεις ότι η μέτρια είχε ήδη φτάσει εκεί με ελικόπτερο;

Η επιθυμία να ξεχωρίσεις, να βελτιώσεις και να κάνεις τη διαφορά είναι εγγενής. Η ανταμοιβή είναι το κίνητρο. Εάν δεν υπάρχει κίνητρο, αυτή η επιθυμία θα εξασθενίσει και ένα μεγάλο ταλέντο θα γίνει αδρανές, ή θα μετατρέψει το ταλέντο στα απομακρυσμένα όρια της κοινωνίας που αναζητούν χώρο για ανάπτυξη και αναγνώριση και ανταμοιβή. Εάν ο ταλαντούχος άνθρωπος βρει αυτόν τον εξωστρεφή χώρο, θα στραφεί ενάντια στην κοινωνία που θα μπορούσε να ωφεληθεί από αυτόν.

https://www.grethexis.com/the-value-o

Πηγή φωτογραφίας:
Giuseppe Cades, ο Μέγας Αλέξανδρος αρνείται να πάρει νερό – commons.wikimedia.org/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.