Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

Όταν χτίστηκαν αυτές οι πολυτελείς κατοικίες στην Σαλαμίνα, είναι πιθανό να άξιζαν εκατομμύρια με βάση τα σημερινά δεδομένα. Τώρα όμως καταρρέουν…

Της Νατάσσας Βουδούρη

Βίλα Βαρβαρέσου, οδός Πεύκων Σελήνια Σαλαμίνας

Τα Σελήνια Σαλαμίνας διαθέτουν έναν από τα αξιολογότερα ρυμοτομικά σχέδια της Αττικής και ένα θαυμάσιο απόθεμα κτιρίων, απομεινάρι του ενδόξου εξοχικού παρελθόντος της περιοχής που πάντα φημιζόταν για το εξαιρετικό κλίμα.

  • Χρόνος Κατασκευής: 1924

Πρόκειται για αξιόλογο δείγμα αρχιτεκτονικής εκτός κέντρου της πόλης των Αθηνών, της περιόδου, του Αρχιτεκτονικού κινήματος, που επικράτησε στην Κεντρική Ευρώπη του 19ου αιώνα.

Βίλα Βαρβαρέσου
Πηγή: Αθηνολόγιο

Ο Μπαρμπαρέσ(σ)οs ή Βαρβαρέσ(σ)ος ήταν µεγαλοβιοµήχανοs της ποτοποιίας. Άνθρωπος µε μεγάλη επιρροή στην τότε εξουσία – είχε διατελέσει και πρόεδρος του ΟΛΠ – ήταν αυτός που φρόντισε να πέσει επί Μεταξά n πρώτη άσφαλτος, στην οδό Αμπελακίων που ενώνει Σελήνια µε Αμπελάκια. Ήταν ο άνθρωπος που έκανε το «κουμάντο», για να γίνει Κτηματολόγιο και ήταν µε τη δική του πριμοδότηση που ξεκίνησε το πρώτο καΐκι του Τάσου Λατανιώτη, n πρώτη κατευθείαν για τον Πειραιά (Περίπου 1925-26).’Ήταν δε ένας από τους πρώτους που κυκλοφόρησε στα Σελήνια µε αυτοκίνητο, µια Μερσεντές µμαύρη της εποχής.

Οι κληρονόμοι πούλησαν την μεγαλοπρεπή βίλα μεταγενέστερα στον Φωστηρόπουλο (ΒΙΑΜΑΧ ΑΕ.) που την χρησιμοποίησε ως καλοκαιρινό κατάλυμα-εξοχή για τα στελέχη του. Σήμερα ανήκει στη θεραπευτική Κοινοτητα ΝΟΣΤΟΣ (ΚΕΘΕΑ). Χρησιμοποιήθηκε, για πολλά χρόνια, για προγράμματα απεξάρτησης. Το τελευταίο διάστημα, είναι κλειστή.

Κατά την δεκαετία του 1950 λειτούργησε σαν ξενοδοχείο.

Η βίλα Παναγιωτόπουλου στο Καματερό

Το Σπίτι της Κατίνας από την σειρά «Μάγισσες της Σμύρνης»

Πηγή: Η Σαλαμίνα από ψηλά

Στο δρόμο από τα Παλούκια και στην Κούλουρη προς Αμπελάκια υπάρχει μια εντυπωσιακή εγκαταλειμμένη έπαυλη. Διαθέτει αρχιτεκτονικά στοιχεία που παραπέμπουν στην περίοδο του Μεσοπολέμου. Δεσπόζει στην άκρη ενός μεγάλου οικοπέδου, το οποίο ονοματίζεται και ως κτήμα Χορς Παναγιωτόπουλου.

Τελευταία ένοικος και ιδιοκτήτρια του ακινήτου υπήρξε η χορογράφος Μαρία Χορς γένος Παναγιωτόπουλου, θυγατέρα του πρώην δημάρχου Πειραιώς. Για τέσσερης δεκαετίες η Μαρία Χορς υπήρξε υπεύθυνη χορογράφος της Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας.

Πρόκειτε για μια χρόνια εγκατάλειψη του χώρου με εικόνες παραμέλλησης της οικίας. Η βίλα “πρωταγωνίστησε” στην τηλεπτική σειρά “Οι μάγεισσες της Σμύρνης” (παραγωγή 2005). Τα γυρίσματα της σειράς έλαβαν χώρα μέσα στους ειδικά διαμορωμένους χώρους που μερίμνησε η παραγωγή να φτιάξει.

Το νεοκλασικό του Γαλέου
  • Κοντά στην εκκλησία του Αγίου Μήνα (κέντρο Κούλουρης)

Ένα από τα έργα του Τσίλλερ υπάρχει και στη Σαλαμίνα, γνωστό ως «οικία Γαλέου» ή «αρχοντικού του Γαλέου».

Η οικογένεια των Γαλέων ήταν εφοπλιστές και καραβοκύριδες. Μεγάλο ποσοστό Κουλουριωτών δούλευε σε αυτούς. Η οικονομία της οικογένειας καταστράφηκε ολοσχερώς, όταν οι Γερμανοί, επίταξαν όλα τους τα πλοία, τα οποία ήσαν εμπορικά και με την αποχώρησή τους τα κατέστρεψαν.

Η οικογένεια των Γαλέων είχε τέσσερα αρχοντικά, τα δύο πουλήθηκαν λόγω οικονομικών δυσχεριών. Το ένα στην οικογένεια Καλογιάννη, το οποίο γρεμίστηκε και φτάχτηκε το κιν/τρο “ΑΝΕΣΙΣ”, και το δεύτερο στην οικογένεια Παπανικολάου, το οποίο σώζεται μέχρι σήμερα και βρίσκεται στη συμβολή των οδών Ακτής Καραϊσκάκη και Παναγιώτεζα Λιαπάκη. Τα άλλα δυο αρχοντικά έμειναν στην οικογένεια Γαλέου.

Το έργο αυτό του Τσίλλερ στη Σαλαμίνα έμελλε να γίνει γνωστό στο πανελλήνιο, αφού μπήκε (επί χρόνια) – ως χαρακτηριστικό δείγμα νεοκλασικού σπιτιού – στο βιβλίο των Β. Σκουλάτου, Ν. Δημακόπουλου, Σ. Κόνδη, «Ιστορία νεότερη και σύγχρονη (1789-1909)», για την Γ΄τάξη του Ενιαίου Λυκείου.

Πληροφορίες από diathrhtea.blogspot.com και mlp-blo-g-spot.blogspot.com

 

ΠΗΓΗ https://kedenews.gr/perifereia-

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.