Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

 

ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΤΟΥΣ

ΓΡΑΦΕΙ Η ΜΑΡΙΑ  ΤΣΕΒΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ

Η λέξη Ανάσταση σημαίνει έγερση από τον τάφο και το γεγονός της Ανάστασης,είναι η συνέχεια του
γεγονότος του Σταυρού.Στην Ορθόδοξη Εκλησία και σε όλο τον Χριστιανικό κόσμο η Ανάσταση του
Χριστού αποτελεί το μεγαλύτερο γεγονός μέσα στην ιστορία και για αυτό χαρακτηρίζεται ως »εορτή
εορτών»και »πανήγυρις πανηγυρέων».
Η εικόνα της Ανάστασης στην Ορθόδοξη Εκλησία έχει δύο τύπους.Ο ένας είναι η κάθοδος του Χριστού
στον Άδη,η »Άδου Κάθοδος».

Ο δεύτερος τύπος είναι εκείνος που εικονίζει ,άλλοτε τον Πέτρο και τον Ιωάννη στο κενό μνημείο και άλλοτε
τον άγγελο που επί τον »λίθο καθήμενος»,εμφανίστηκε στις μυροφόρες.Αργότερα η εικόνα της
Αναστάσεως αυτού του τύπου εμπλουτίστηκε με σκηνές εμφάνισης του Χριστού στις μυροφόρες.
Στον πρώτο τύπο εικόνας,ανάμεσα σε απότομους βράχους ανοίγεται μια σκοτεινή άβυσος.Διακρίνουμε
τις μαρμάρινες πλάκες [σαρκοφάγους],τις πύλες της κολάσεως με τις σκόρπιες κλειδαριές καρφιά καθώς
και τΙς μορφές του Σατανά και του Άδη.Κάτω από τις πύλες του Άδη τις οποίες έσπασε ο
Χριστός,βλέπουμε μέσα σε ένα μαύρο κενό,έναν γέρο αναμαλλιασμένος,δεμένος με αλυσίδες και
έντρομος,ο οποίος είναι ο Θάνατος.

Πάνω από το σπήλαιο στο κέντρο της εικόνας προβάλει ο νικητής του θανάτου ο Χριστός,με εμφανή τα σημάδια της Σταύρωσης στα χέρια και τα πόδια του,λάμποντας από το άκτιστο Φως του Αγίου Πνεύματος.Η όψη του προσώπου του είναι αυστηρή,αλλά και στοργική ταυτόχρονα.Τα ενδύματα του έχουν μια υπερφυσική λευκότητα,αν και σε κάποιες εικόνες διαφέρουν,σε άλλες χρυσά ή με άσπρα καλυμένα με χρυσό
επίβλημα.

Με μια δυνατή κίνηση των χεριών του αρπάζει από τους καρπούς τον Αδάμ και την Εύα για να τους οδηγήσει στην έξοδο,γιατί ήρθε η ώρα της λύτρωσης και για εκείνους.Ο Αδάμ και η Εύα παριστάνονται ως γέροι και τα χέρια και τα σώματα του τείνουν προς τον Χριστό και τους εικονίζουν πάντα να βγάινουν από το μαύρο κενό γιατί αφού ήταν οι πρώτοι άνθρωποι πο πέθαναν,ήταν πιο βαθιά στον Άδη από τους υπόλοιπους.

Σχεδόν δίπλα από τον Αδάμ,αλλά πιο ψηλά στέκονται ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος,ο Δαυίδ και ο Σολομών.Στην απένατι πλευρά από τη μεριάτης Εύας ακολουθεί ο Άβελ ο δίκαιος από τους απογόνους του Αδάμ και ακολουθούν άλλοι δίκαιοι της Παλαιάς Διαθήκης.

Παρατηρούμε ότι στην αγιογραφία αυτού το τύπου,φαίνεται η λαμπρότητα της Ανάστασης,διότι ο Χριστός
Αναστήθηκε και όσοι βρίσκονταν στον Άδη ,ελευθερώθηκαν από τα δεσμά του και χαρούμενοι τείνουν τα
σωματα και τα χέρια τους προς τον Χριστό Λυτρωτή.

Στον δεύτερο τύπο εικόνας βλέπουμε ή τις Μυροφόρες,ή τους Αποστόλους Πέτρο και Ιωάννη έξω από
τον κενό τάφο και τον Άγγελο Κυρίου να κάθεται πάνω στον λίθο,σε κάποιες εικόνες βλέπουμε τον
Χρστό να μιλάει στις Μυροφόρες και πιο σπάνια σε κάποιες εικόνες απεικονίζεται ο Χρστός να αιωρείται
πάνω από τον άδειο τάφο κρατώντας ένα λάβαρο,άλλωτε κόκκινο και κάποιες φορές λευκό με ένα
κόκκινο σταυρό.

Στις εικόνες που απεικονείζονται οι Μυροφόρες να μιλούν με τον Χριστό,είναι διότι εκείνες τον είδαν πρώτες και σε εκείνες έδωσε το μήνυμα της Ανάστασης,για να το πουν στους υπόλοιπους Αποστόλους και να το διαδώσουν.Αμέσως μετά το μήνυμα των Μυροφόρων ο Πέτρος και ο Ιωάννης πήγαν στον κενό τάφο,εξ ου και η άλλη εκδοχή εικόνας.

Αξίζει να σημειωθεί όμως ότι αυτές οι εικόνες που συναντάμε στον δεύετρο τύπο δεν προτιμούνται τόσο από
την Ορθόδοξη Εκλησία,αλλά προτιμάται ο πρώτος τύπος αγιογραφίας ως πιο συμβολικός.

Ειδικά η εικόνα με τον Χριστό να αιωρείται πάνω από τον τάφο δεν είναι καν Βυζαντινή αγιογραφία,αλλά
ζωγραφική μεταγενέστερων ζωγράφων.

ΜΑΡΙΑ ΤΣΕΒΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΛΑΜΙΝΙΩΝ ΒΗΜΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.