Το Σαλαμινίων Βήμα είναι μια έντιμη προσπάθεια, ανιδιοτελής, που αξίζει την στήριξή σας.

ΓΡΑΦΕΙ Η ΜΑΡΙΑ ΤΣΕΒΑ

ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ [ ΤΩΝ ΛΕΜΟΝΙΩΝ] ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
Συνήθως όταν μιλάμε για μοναστήρια στη Σαλαμίνα το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό είναι το μοναστήρι της Φανερωμένης,όπου συγκεντρώνει πλήθος κόσμου κάθε καλοκαίρι στις 23 Αυγούστου που εορτάζει,αλλά και ολόκληρο τον χρόνο,αφού πάντα έχει επισκέπτες και προσκυνητές.

Υπάρχει όμως και ένα άλλο μοναστήρι,όχι τόσο γνωστό,αλλά εξ ίσου σημαντικό όπου έχει και εκείνο μεγάλη ιστορία και σημαντική προσφορά στους εθνικούς αγώνες.

Αυτό είναι η μονή Αγίου Νικολάου Λεμονίων.

Βρίσκεται στο νότιο τμήμα του νησιού,στο δάσος του βουνού Σταυρός,ανάμεσα στο Αιάντιο και στα Κανάκια και περιβάλεται από ψηλό τείχος,αλλά και πολλούς θρύλους.

Το μοναστήρι έχει πανοραμική θέα,που συγκλονίζει κάθε επισκέπτη που το επισκέπτεται.

Πρόκειται για έναν ακόμη θησαυρό που κρύβει η Σαλαμίνα.

Είναι άγνωστος ο χρόνος που χτίστηκε.

Υπάρχει μια χρονολογία στη βάση του κωδωνοστασίου [1742],αλλά δεν είναι
σαφές αν πρόκειται για τη χρονολογία ανέγερσης ή ανακαίνισης.
Η αρχική ονομασία της μονής ήταν Άγιος Νικόλαος στο Κανάκιανη.Πολλοί λένε ότι το όνομα Άγιος Νικόλαος των Λεμονίων οφείλεται στις πολλές λεμονιές που είχε φυτέψει ο τότε ηγούμενος της μονής γέροντας Ευδόκιμος,γύρω στα 1800.

Κάποιοι άλλοι λένε ότι ονομάστηκε έτσι από τον Άγιο νικόλαο τον Ελεήμονα….[ Άγιος Νικόλαος ο ελεήμων….ο ελεήμονας,ντι ελεήμοων…..λεμόνια] Ο ναός είναι χτισμένος σε βασιλικό ρυθμό,μονόκλιτο.Πολλέ αγιογραφίες έχει φιλοτεχνήσει ένας από τους σημαντικότερους αγιογράφους της Σαλαμίνας ο Δημήτριος Ανδριανός,ο οποίος ήταν λαικός και εγκαταστάθηκε στη μονή όταν αυτή είχε ερημώσει.

Το έργο του συνέχισε ο γιος του Νικόλαος.Έργα και των δυο αυτών αγιογράφων κοσμούν αρκετούς ναούς του νησιού.

Στην αρχή η μονή ήταν ανδρική.Στη διάρκεια της Ελληνικής επανάστασης,οι μοναχοί παρείχαν στέγη και τροφή στους
επαναστάτες.Εδώ εύρισκαν καταφύγιο ο οπλαρχηγός Χοντρονικόλας Γκριτζώνης και τα παλικάρια του.

Επίσης στη μονή φιλοξενούνταν πολλοί κατατρεγμένοι από τους Τούρκους,όπου οι δαπάνες για τη συντήρηση τόσων ανθρώπων
την εξάντλησαν οικονομικά.
Όταν ιδρύθηκε το Ελληνικό κράτος,με βασιλικό διάταγμα του 1833,αποφασίστηκε να καταργηθούν κάποια μοναστήρια
που δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να αυτοσυντηρηθούν.

Σε αυτό το διάταγμα περιλαμβανόταν κια η μονή του Αγίου Νικολάου….και έτσι διαλύθηκε.Μετά την διάλυσή της κάποιοι μοναχοί ,αλλά και λαικοί εγκαταστάθηκαν κατά
καιρούς εκεί.

Το δάσος της περιοχής,πρόσφερε ρετσίνη σε μεγάλες ποσότητες και αποτελούσε τρόπο επιβίωσης στους »ρετσινάδες»της περιοχής.

Το ρεστίνι αποτελούσε βασική ύλη για τη στεγανοποίηση των πλοίων και σύμφωνα με την
παράδοση,ήταν ένας από τους λόγους που οι Τούρκοι είχαν δώσει κάποια προνόμια στη Σαλαμίνα.

Μετά τη μικρασιατική καταστροφή πήγαν στο μοναστήρι κάποιες μοναχές,αλλά δεν ήταν εύκολη η επιβίωση τους και έτσι το μοναστήρι ερήμωσε και πάλι.
Το μοναστήρι επανιδρύθηκε επίσημα το 1966,δηλαδή 132 χρόνια,από τη στιγμή που διαλύθηκε και λειτούργησε ως γυναικεία μονη.Από τότε λειτουργεί κανονικά,αλλά για χρόνια με λίγες μοναχές που δυσκολεύονται να το συντηρήσουν.Τα τελευταία χρόνια το μοναστήρι έχει επανδρωθεί με μοναχές που άφησαν το μονατήρι της Φανερωμένης και εκγαταστάθηκαν εκεί με αποτέλεσμα ,η μονή να ξαναγεννηθεί.

Κρυμένο μέσα στο πράσινο λίγο πιο κάτω από το μοναστήρι βρίσκεται το ξωκλήσι του Αγίου Ιωάννου το Καλυβίτη που χρονολογείται από τα τέλη του 10ου αιώνα.

Χαρακτηριστικό του είναι ο οκταγωνικός του τρούλος σε αρχαική μορφή
Ένας από τους θρύλους που συνοδεύει το μοναστήρι ,είναι ότι στην αυλή του υπάρχει το καταβάσιο,που πολλοί τοσυνδέουν με το ναό της Εκάτης που υπήρχε στην περιοχή,αλλά καιμε το παλάτι του Αίανατα.

Ο θρύλος λέει ότι μπορεί να συνδεόταν με στοές και τη σπηλιά του Ευριπίδη,ακόμα και ότι κάποια από τις στοές περνάει κάτω από τη θάλασσα και φτάνει στη Στυμφαλία.Αυτές τις στοές οι ντόποιοι τις ονόμαζαν ́ ́μπουριά».Σήμερα αυτές οι στοές ,αν υπήρχαν εχουν καταστραφεί.

Κάποιοι πιο προσγειωμένοι θεωρούν ότι επρόκειτο γιακάποια μυστική διέξοδο προς τη
θάλασσα για να μπορουν οι μοναχοί να διαφύγουν σε περίπτωση εφόδου από τους Τούρκους.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Το σχόλιο σας θα δημοσιευθεί αφου εγκριθεί πρώτα απο τον διαχειριστή για την αποφυγή υβριστικού η προσβλητικού περιεχομένου.